
Czym jest wypadanie zapłonu?
Przed dowiedzeniem się, czym jest wypadanie zapłonu, należy zrozumieć sposób działania układu zapłonowego w samochodzie. Mieszanka paliwowo-powietrzna kierowana jest do cylindrów silnika. Żeby jednostka napędowa mogła funkcjonować, musi dojść do wybuchu. Do zapalenia służy układ zapłonowy. Jak wygląda tego przebieg? Działanie układu zapłonowego i położenia tłoków w cylindrze muszą być ze sobą dokładnie i bardzo precyzyjnie skoordynowane. Efektem tego jest to, że wszystko, co zachodzi we wnętrzu całego systemu, musi być ściśle powiązane z położeniem wału korbowego oraz wałka rozrządu.
W starszych modelach samochodów stosowany był układ, w którym prąd o danych parametrach generowany był przez pojedynczą cewkę zapłonową. Kolejno był kierowany do mechanicznego rozdzielacza zapłonu, który składał się z palca dystrybutora zamontowanego na wałku rozrządu i pokrywy. Obrotowe palce rozdzielacza służyły do przekazywania prądu do poszczególnych złączy w kopule. Kabel wysokiego napięcia rozciągał się od złącza do każdej świecy zapłonowej. W momencie dotarcia prądu do świecy, pomiędzy elektrodami przeskakiwała iskra. W taki właśnie sposób wywoływany był zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

W nowszych oraz aktualnie produkowanych samochodach układ zapłonowy jest znacznie uproszczony. Dzięki temu wyeliminowano awaryjne elementy mechaniczne. Nad każdą świecą zapłonową znajduje się pojedyncza cewka zapłonowa, która jest sterowana elektronicznie przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dolna część cewki dotyka końcówki świecy zapłonowej. Stosowane są także cewki blokujące, z 3 lub 4 cewkami (zależnie od liczby cylindrów). Tworzą one tzw. podzespół blokujący. Każda pojedyncza cewka ma wyjście na wszystkie świece.
Teraz już wiesz, w jaki sposób działa układ zapłonowy, dlatego możemy przejść do odpowiedzi na pytanie: Czym jest wypadanie zapłonu? Problem ten pojawia się w momencie, kiedy do cylindra dociera mieszanka paliwowo-powietrzna, ale się nie zapala. Co jest powodem wypadania zapłonu? Świece zapłonowe, które nie dają iskry. Wypadanie zapłonu występuje zarówno w jednym, jak i większej ilości cylindrów.
Objawy wypadania zapłonu
W przypadku wypadania zapłonu mamy o tyle szczęścia (o ile można nazwać usterkę szczęściem), że objawy wypadania zapłonu są dosyć mocno charakterystyczne. To znacząco ułatwia nam rozpoznanie problemu. Najważniejsze objawy to:
-
hałas pracującego silnika,
-
drgania silnika rozchodzące się po całym pojeździe,
-
szarpanie jednostki napędowej na biegu jałowym.
Odczuwalne mogą być również wibracje układu wydechowego. Należy pamiętać, że objawy wypadania zapłonu mogą się różnić od siebie, zależnie od warunków pracy silnika. Co to oznacza?

Wypadanie zapłonu na zimnym silniku
Daje o sobie znać, podczas próby odpalania samochodu po dłuższym postoju np. po nocy, kiedy rano wsiadamy do samochodu i chcemy jechać do pracy. Pierwsze chwile charakteryzują się nierówną pracą silnika. Problem zaś zanika, kiedy silnik się rozgrzeje. Wypadanie zapłonu na zimnym silniku może być spowodowane niską kompresją. W takiej sytuacji należy rzucić okiem na zużyte pierścienie tłokowe lub zawory. To, co konieczne, to sprawdzenie kompresji na poszczególnych cylindrach.
Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku
Usterka na ciepłym silniku charakteryzuje się zupełnie innymi objawami. W większości przypadków jest to wibracja odczuwalna zarówno w trakcie postoju, jak i jazdy. Wówczas możesz również zauważyć spadek mocy lub intensywne dymienie z wydechu. Gdy problem z wypadaniem zapłonu występuje, to możliwe jest zapalenie kontrolki "Check engine" na desce rozdzielczej. Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku jest spowodowane przez nieszczelność układu dolotowego. Przez niepożądaną szczelinę dostaje się tzw. lewe powietrze, powodujące wypadanie zapłonu.
Wypadanie zapłonu na wolnych obrotach
Na niskich obrotach wypadanie zapłonu ma bardzo podobne objawy. Przyczyną może być również nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli z tym układem jest wszystko w porządku, a wypadanie zapłonu na wolnych obrotach silnika wciąż występuje, to należy spojrzeć na elementy układu zapłonowego. Do sprawdzenia są zużyte cewki zapłonowe, przewody wysokiego napięcia czy aparat zapłonowy.
Przyczyny wypadania zapłonu
Czym jest spowodowane wypadanie zapłonu? Taki stan rzeczy może mieć bardzo różne przyczyny. Pierwsza z nich może pojawić się już w samym układzie. Wypadanie zapłonu na gazie może być spowodowane uszkodzeniem świec zapłonowych, pęknięciem cewki lub przewodów wysokiego napięcia. Za awarię odpowiedzialne może być również nieprawidłowe ustawienie jednego z wyżej wymienionych elementów. W takiej sytuacji powodowane jest wypadanie jednostki napędowej z odpowiedniego rytmu oraz zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon.
Następną przyczyną wypadania zapłonu mogą być zakłócenia w dostawie paliwa lub podczas jego mieszania. W jakich sytuacjach to się dzieje? Wypadanie zapłonu w samochodzie może być spowodowane zanieczyszczeniem wtryskiwaczy paliwa. Do takich przyczyn możemy zaliczyć nieprawidłowo działające zawory elektromagnetyczne, nieszczelność w układzie dolotowym czy zatkany filtr powietrza. Jeżeli powyższe elementy pracują prawidłowo, to warto spojrzeć na przepływomierz powietrza, czujniki położenia oraz zawór regulacji biegu jałowego.
Ostatnią przyczyną związaną z wypadaniem zapłonu jest nieszczelność w komorze spalania. Co jest przyczyną usterki? Zazwyczaj powód leży w wypaleniu zaworów, tłoków czy uszczelki głowicy cylindrów. Za niepoprawnie działający układ może również odpowiadać źle wyregulowany zawór, uszkodzony popychacz czy niepoprawne ustawienie rozrządu zaworowego.

Jak naprawić wypadanie zapłonu
Wypadanie zapłonu na gazie, zimnym silniku czy w każdej innej sytuacji, jest problemem, którego bagatelizowanie prowadzi do jeszcze większych problemów. Awaria poza negatywnym wpływem na komfort podróżowania może skończyć się całkowitym unieruchomieniem pojazdu. Co zrobić, kiedy podejrzewasz wypadanie zapłonu? Jak naprawić wypadanie zapłonu?
Krok 1
Cały proces naprawy tej usterki zazwyczaj kończy się w 3 prostych krokach. Po pierwsze musimy zdiagnozować problem. Jak można zauważyć, istnieje wiele przyczyn wypadania zapłonu. Jak upewnić się, który element powoduje nieprawidłowe funkcjonowanie systemu? Odpowiedź jest prosta - wystarczy użyć komputera diagnostycznego i podpiąć go do samochodu. Wymagane do tego są odpowiednie przewody i oprogramowanie, dlatego w większości przypadków nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie.
Krok 2
Serwisant po podpięciu się do gniazda OBD2 przy pomocy odpowiedniego urządzenia ma możliwość odczytania kodu błędu. Dzięki temu będziesz miał pewność, co odpowiada za awarię silnika. Komputer diagnostyczny wskaże również element, który jest winowajcą całego zamieszania (np. na którym cylindrze występuje zakłócenie pracy). Przykładowo możesz otrzymać kod błędu P0304 Cylinder 4 - wypadanie zapłonów.
Krok 3
Znamy przyczynę całej awarii, co teraz? Teraz przystępujemy do wymiany uszkodzonych elementów. Najlepiej jest zacząć od tych najprostszych i najtańszych - np. świec zapłonowych czy zespołu cewek zapłonowych. Jeżeli Twój samochód charakteryzuje się mechanicznym rozdzielaczem zapłonu, to w takiej sytuacji musisz pamiętać, żeby przyjrzeć się przewodom wysokiego napięcia. Po wykonaniu naprawy można ponownie podłączyć komputer diagnostyczny, w celu wykasowania błędu z pamięci sterownika.

