
Objawy zapchanego filtra paliwa w samochodzie
Zatkany filtr paliwa w samochodzie daje o sobie znać na różne sposoby, jednak warto o nich wiedzieć, aby uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości.
Pierwszym objawem mogą być problemy z odpaleniem silnika szczególności, gdy jest zimny. Najprawdopodobniej wynika to z ograniczonego przepływu paliwa przez zapchany filtr paliwa.
Kolejnym charakterystycznym objawem jest nierówna praca silnika, może się to nasilać podczas przyspieszania. Silnik, który traci moc lub "przerywa", najprawdopodobniej może potrzebować więcej paliwa, w celu utrzymania tej samej ilości mocy. W skrajnych przypadkach może dojść do nagłego zgaśnięcia silnika podczas jazdy, uszkodzenia pompy paliwa, lub jednostka zupełnie odmówi nam uruchomienia.
W przypadku silników napędzanych olejem napędowym, dodatkowym objawem może być dymienie z układu wydechowego, a szczególnie podczas sytuacji, w której filtr nie radzi sobie z oddzieleniem wody od paliwa.
Nietypowe dźwięki dochodzące z okolic zbiornika paliwa lub pompy paliwowej oraz zwiększone zużycie paliwa, również mogą świadczyć o problemach z przepływem paliwa, dlatego warto mieć to również na uwadze.

Filtr paliwa w samochodzie - gdzie jest?
W celu znalezienia filtra paliwa w naszym samochodzie musimy zajrzeć od spodu. Jego miejsce zależy mocno od silnika oraz samego modelu samochodu, jednak znalezienie go nie jest dużym wyzwaniem, a w razie trudności można skorzystać z kanału lub podnośnika, co pozwoli lepiej spojrzeć na podwozie samochodu.
Kształt filtru paliwa jest podobny do puszki, która z obu stron jest podpięta przewodami. Istnieją warianty z zakrytym środkiem filtra, jednak jest on czasem przeźroczysty. Szukając go, musimy skierować swój wzrok w kierunku podwozia, a konkretnej jego środka w okolicach układu wydechowego. Niektóre modele mogą mieć go ukrytego pod maską, w okolicy kielichów przedniego zawieszenia lub niedaleko baku albo jego środka.
Co ile wymieniać filtr paliwa w dieslu?
Jak często należy wymieniać filtr paliwa? Przy wymianie filtra paliwa w silnikach diesla najczęściej zwraca się uwagę na przebieg. Ze względu na to, że filtr paliwa w silnikach diesla szybciej się zużywa, jego wymianę zaleca się po przejechaniu 30 tys. kilometrów, a w szczególnych przypadkach nawet co roku. Jednak szczegółowe dane tyczące się każdego modelu samochodu znajdują się w jego instrukcji obsługi. Pilnowanie regularnej wymiany filtra paliwa jest kluczowa w ochronie silnika oraz jego układu paliwowego przed ewentualnymi awariami.
Co ile wymieniać filtr paliwa w benzynie?
W przypadku silników benzynowych i ich filtrów paliwa, to są one mniej narażone na zanieczyszczenia pochodzące z paliwa. Wynika to przede wszystkim z większej czystości benzyny oraz specyfiki jej spalania. W wyniku tego wymiana filtra paliwa w samochodach z silnikami benzynowymi może odbywać się rzadziej niż w silnikach wysokoprężnych. Odpowiedni moment wymiany filtra paliwa w samochodach z silnikami benzynowymi następuje po przejechaniu około 100 tys. kilometrów.

Jak samemu wymienić filtr paliwa w samochodzie?
Chcesz dowiedzieć się, jak wymienić filtr paliwa? To zadanie nie należy do najtrudniejszych i można wykonać je samodzielnie, nawet pomimo braku dużej wiedzy o samochodach. Jesteś w stanie znaleźć wiele pomocnych wskazówek. Zanim jednak przystąpimy do wymiany zużytego filtra paliwa, należy się odpowiednio przygotować. Podczas wymiany filtra paliwa należy mieć przy sobie: śrubokręt (najlepiej krzyżak) oraz narzędzie, które umożliwi Ci odpięcie przewodów, mogą to być przykładowo kombinerki lub odpowiednie szczypce. Niezbędny będzie również pojemnik, do którego ścieknie nam paliwo oraz ściereczka do przetarcia jakichkolwiek zabrudzeń.
W celu ułatwienia sobie pracy zabierz samochód na kanał. Dzięki temu będziesz miał lepszy wgląd w umiejscowienie części samochodu oraz ułatwi Ci do nich dostęp. Kiedy mamy wszystko przygotowane to od czego zacząć?
W pierwszej kolejności należy pozbyć się cybantów, do czego idealny będzie wcześniej wspomniany śrubokręt krzyżak, oraz odpiąć wszelkie przewody podłączone do filtra paliwa. Jeżeli w przewodach znajduje się paliwo lub inne płyny, podstaw pod nie pojemnik, w celu ich zebrania. W tym momencie można wyjąć filtr paliwa i wymienić go na nowy model. Do nowego filtra paliwa podepnij wcześniej odłączone przewody, jednak pamiętaj o prawidłowym sposobie. Przydadzą Ci się do tego oznaczenia umieszczone na filtrze paliwa. Dopnij wszystkie zatrzaski, po tym załóż z powrotem blokadę. W tym momencie możesz przekręcić kilka razy kluczyk, w celu sprężenia benzyny przez pompę paliwa, a następnie uruchomić silnik. Jeżeli samochód nie odpali za pierwszym razem lub będzie działał nieregularnie - nie przejmuj się, to normalne po wymianie filtra paliwa. Sprawdź koniecznie, czy przy nowych łączeniach nie występują wycieki.
Jeżeli wymieniasz filtr paliwa w samochodzie z silnikiem diesla, to sama wymiana przebiega bardzo podobnie, choć możesz zauważyć pewne różnice. Na filtrze paliwa, szczególnie istotne to jest w starszych modelach, możesz znaleźć pompkę, służącą do odpowietrzenia układu paliwowego. Należy jej użyć, aż całość zostanie zalana paliwem. W nowszych modelach zamontowane są automatyczne pompki, które radzą sobie z odpowietrzeniem. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjne i wszystko jest gotowe.
Jak dbać o filtr paliwa?
Jeżeli chcemy zachować czystość paliwa w silniku, musimy cyklicznie wymieniać filtr, nie ma na to innej magicznej rady. W przeciwnym wypadku narażamy naszą jednostkę napędową na poważne szkody, a co za tym idzie, większą dziurę w portfelu. Istnieją jednak pewne nawyki, które wydłużają żywotność filtra paliwa. Jak to zrobić? Najważniejszym aspektem jest nalewanie do baku jak najlepszej jakości paliwo. Dzięki lepszej jakości dostajemy mniej zanieczyszczeń, co w efekcie przedłuża nam prawidłowe funkcjonowanie filtra paliwa.
Przy wyborze filtra paliwa, warto zwracać uwagę na ten z najwyższej półki. Efektem zamontowania lepszego filtra nie będzie tylko lepsza jazda, lecz lepsza ochrona silnika. Raz na pewien czas sprawdź, w jakim stanie jest wkład filtru paliwa. Dzięki temu jesteś w stanie znacznie szybciej wykryć i zareagować na potencjalne problemy. Zaoszczędzi ci to również nieprzyjemnych niespodzianek podczas jazdy.
W trakcie cyklicznego przeglądu pojazdu łatwo jest zapomnieć o kontroli stanu filtra paliwa. Ta część samochodu zdecydowanie nie wysuwa się na pierwszy plan jak wtryskiwacze czy sam silnik. Jednak on również jest mocno eksploatowany, dlatego należy regularnie do niego zaglądać. Szybka wymiana filtra paliwa pozwala na uniknięcie znacznych kosztów oraz problemów, które mogą wyniknąć z poważnych uszkodzeń silnika.


