Miernik lakieru jest bardzo przydatnym urządzeniem podczas oględzin samochodu, jednak samo jego posiadanie nie sprawi, że będziesz w stanie sprawdzić, czy auto jest bezwypadkowe. Musisz jeszcze wiedzieć, jak używać miernika lakieru w praktyce, oraz jak interpretować pomiary.
Jak używać miernika lakieru w praktyce – Przygotowanie
Zakładam, że kupiłeś już swój pierwszy miernik lakieru. Jeżeli jednak tego jeszcze nie zrobiłeś, tutaj wybierzesz odpowiedni miernik.
Pamiętaj, aby skalibrować swój miernik przed pierwszym użyciem zgodnie z załączoną instrukcją. Jest to niezbędna czynność, dzięki której będziesz pewny, że pomiary, których dokonasz będą prawidłowe. Jeżeli nigdy nie używałeś miernika lakieru warto, abyś jeszcze przed oględzinami auta, które chciałbyś kupić, wykonał kilka próbnych pomiarów np. na swoim samochodzie. Dzięki temu oswoisz się z urządzeniem i zobaczysz, jak działa w praktyce. Jest to też dobry czas na ustawienie funkcji miernika np. trybu pomiaru, czy funkcji hold, tak aby wykonywanie pomiarów było dla Ciebie najwygodniejsze.
Podczas oględzin samochodu będziesz musiał wykonać kilkadziesiąt pomiarów, które ciężko będzie spamiętać. Dlatego proponuje Ci, abyś zapisywał pomiary po prostu na kartce lub na schemacie samochodu, który dla Ciebie przygotowałem – możesz go pobrać pod tym linkiem [link do schematu]. Jeżeli posiadasz miernik z serii GL-SMART, pomiary będą zapisywane w aplikacji na Twoim telefonie, więc schemat nie będzie Ci potrzebny. Wyniki na schemacie lub w aplikacji przydadzą Ci się po zakończeniu pomiarów i pomogą wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Jak używać miernika lakieru w praktyce – Dokonywanie pomiaru
Dokonując pomiaru, musisz pamiętać o kilku podstawach. Sondę miernika powinieneś przykładać do blachy samochodu równo, lekko ją dociskając. Jeżeli sonda będzie przekrzywiona wynik może zostać zakłamany nawet o kilkaset mikronów.
W przypadku mierników z sondą bez kulki mierzona powierzchnia musi być płaska, bez przetłoczeń. Brud na karoserii samochodu, który uniemożliwia równe przyłożenie sondy również może spowodować przekłamanie wyniku. Jeżeli natomiast posiadasz miernik z sondą i kulką, możesz dokonywać pomiarów na nierównych powierzchniach.
Jak używać miernika lakieru w praktyce – pomiar elementów karoserii
Jeżeli wykonałeś już powyższe czynności, przyszła pora na oględziny i zmierzenie całego samochodu. Pewnie zastanawiasz się, od którego elementu zacząć pomiary? Zasadniczo kolejność mierzonych elementów nie ma większego znaczenia – ważne, aby zmierzyć po kolei wszystkie elementy karoserii. Przykładowo, możesz zacząć od dachu, ponieważ jest to element, na którym najczęściej jest oryginalna grubość lakieru. Następnie możesz zmierzyć elementy w poniższej kolejności:
-dach
-lewy przedni błotnik
-lewe przednie drzwi
-lewe tylne drzwi
-lewy tylny błotnik
-lewa belka dachowa
-klapa bagażnika
-prawy tylny błotnik
-prawa belka dachowa
-prawe tylne drzwi
-prawe przednie drzwi
-prawy przedni błotnik
-maska
Pewnie zauważyłeś, że w zestawieniu nie znalazły się zderzaki samochodu. Jest to spowodowane tym, że są wykonane z tworzywa sztucznego, więc nie będziesz w stanie zmierzyć ich miernikiem lakieru. W niektórych samochodach np. marki Renault przednie błotniki oraz klapa bagażnika również mogą być wykonane z tworzywa sztucznego. Każdy element karoserii powinieneś zmierzyć przynajmniej w kilku miejscach. Na poniższej grafice znajdziesz przykładowe miejsca pomiarów drzwi samochodu.
Zmierzenie każdego elementu w kilku miejscach jest niezbędne, ponieważ zdarza się, że jeden element może mieć przykładowo z lewej strony oryginalną grubość lakieru, a z prawej strony podwójny lakier. W przypadku kiedy dany element jest powtórnie lakierowany lub szpachlowany, warto wykonać więcej pomiarów tak, aby dokładnie ustalić jak została przeprowadzona naprawa blacharsko-lakiernicza. Pamiętaj, aby zapisywać pomiary na schemacie.
Jak używać miernika lakieru w praktyce – pomiar elementów konstrukcyjnych
Pomiar elementów karoserii to dopiero pierwszy etap. W kolejnym etapie powinieneś wykonać pomiary elementów takich jak: wnęki po otwarciu drzwi, czyli słupki A, B i C oraz progi. Następnie wnęki po otwarciu klapy bagażnika oraz podłogę bagażnika (jeżeli jest dostęp). Na samym końcu elementy w komorze silnika takie jak podłużnice, kielichy, wzmocnienia oraz wszystkie elementy stalowe, do których będziesz mieć dostęp sondą miernika.
Jak używać miernika lakieru w praktyce – interpretacja pomiarów
Po zmierzeniu całego samochodu przyszła pora na najtrudniejszą część, czyli interpretację pomiarów. W pierwszej kolejności powinieneś ustalić, które elementy były lakierowane i/lub szpachlowane. Oryginalna grubość lakieru na elementach karoserii w większości samochodów zwykle nie przekracza 140 mikronów (μm). W przypadku samochodów niektórych producentów np. japońskich i koreańskich fabryczna grubość lakieru zwykle nie przekracza 100μm. W wyjątkowych sytuacjach samochód może opuścić fabrykę z grubszą powłoką lakierniczą wynoszącą nawet 200uM, jednak są to rzadkie sytuacje, o których nie będę teraz pisał.
Nie da się jednoznacznie powiedzieć, od jakiej wartości można uznać dany element za lakierowany, ponieważ pomiędzy samochodami różnych producentów mogą występować rozbieżności w grubości fabrycznego lakieru wynoszące nawet kilkadziesiąt mikronów. Aby to ustalić powinieneś porównać wartości na poszczególnych elementach. Jeżeli przykładowo na lewym przednim błotniku grubość lakieru wynosi np. 70-100μm, a na prawym 140-170μm, prawy błotnik można uznać za powtórnie lakierowany. W miejscach, w których nałożona jest szpachla, grubość przekracza 300uM.
W przypadku elementów we wnękach drzwi, czyli słupków i progów, grubość lakieru jest zwykle cieńsza w porównaniu do elementów karoserii i waha się w przedziale 50 – 110uM w zależności od producenta. Natomiast podłoga bagażnika oraz elementy konstrukcyjne w komorze silnika mają najcieńszą grubość lakieru i nie przekraczają 50uM.
Wiesz już jak używać miernika lakieru w praktyce. Musisz jednak wiedzieć, że w niektórych przypadkach, zamiast naprawiać uszkodzony element można go po prostu wymienić pod kolor. Dlatego podczas oględzin samochodu powinieneś zwrócić uwagę również na inne aspekty, takie jak ślady demontażu elementów, daty produkcji szyb, czy innych elementów jak np. reflektory. Jeżeli chciałbyś poznać więcej sposobów na sprawdzenie samochodu używanego przed zakupem, zapraszam Cię na mojego bloga https://jaksprawdzacauta.pl/.
Autor:
Piotr Sokoliński
Sprawdź także:
Ile kosztuje lakierowanie auta