Tylko niewielka liczba kierowców decyduje się na malowanie samochodu w całości. Powód tego jest dość prosty - jest to usługa bardzo droga i czasami przewyższa wartość auta, a więc mija się z celem. Co w takim razie zrobić, by samochód dobrze się prezentował? Możliwości jest kilka, przedstawimy ich wady i zalety, co ułatwi kierowcom podjęcie odpowiedniej decyzji.
Dlaczego lakier się niszczy?
Samochód prosto z salonu pięknie się błyszczy, jest idealnie gładki. Jeśli właściciel odpowiednio dba o niego, to jeszcze kilka lat będzie ładnie wyglądał. Jednak na niektóre czynniki kierowca nie ma wpływu. Należą do nich przede wszystkim deszcz (zawiera zanieczyszczenia chemiczne) oraz promienie UV, które powodują blaknięcie lakieru i jego matowienie. Oczywiście auta garażowane są mniej narażone na działanie tych niekorzystnych czynników. Wystarczy od czasu do czasu umyć auto, dokładnie wysuszyć, nawoskować i wypolerować .Lakier będzie błyszczał się jak nowy.Na stan lakieru niekorzystnie działają też szczotki myjni automatycznej, które powodują drobne zarysowania. Początkowo są niewidoczne, ale częste korzystanie z nich powoduje coraz większe uszkodzenia lakieru.Lakier może ulec uszkodzeniu także podczas parkowania, stłuczki lub gradu. W takich wypadkach najczęściej dochodzi też do różnego wgnieceń na karoserii. Wymaga to dodatkowych prac blacharskich.
Dlaczego lakierowanie samochodu jest drogie?
Na koszt lakierowania wpływ ma wiele czynników i nie wszyscy właściciele samochodów mają tego świadomość. Wbrew pozorom jest to czynność wieloetapowa i bardzo czasochłonna. Dodatkowo od lakiernika wymaga bardzo dużej precyzji i dużej wiedzy, w przeciwnym razie efekt może być mizerny. Przed przystąpieniem do "właściwego lakierowania" lakiernik musi wcześniej przygotować całą karoserię. Należy ją bardzo dokładnie zeszlifować, uzupełnić ewentualne ubytki, usunąć rdzę. Kolejny etap to oczyszczenie i odtłuszczenie karoserii. Dopiero na tak przygotowaną powierzchnię można nałożyć odpowiedni podkład. Trzeba odczekać, aż dokładnie wyschnie. Ponownie trzeba ją lekko zmatowić. Dopiero teraz można położyć lakier bazowy. Po jego wyschnięciu nakładany jest bezbarwny lakier zabezpieczający. Ponownie trzeba odczekać, aż wyschnie. Na koniec pozostaje wyszlifowanie całej powierzchni.
Niby proste, ale w rzeczywistości wszystkie te czynności są bardzo czasochłonne, do tego dochodzą jeszcze czynności związane z zabezpieczeniem lusterek, klamek oraz szyb. Lakierowanie całego auta zajmuje w profesjonalnej lakierni około dwóch tygodni.
Koszt lakierowania samochodu zależy od wielkości auta, wielkości miasta oraz renomy zakładu lakierniczego. Zawsze wycena usługi dokonywana jest indywidualnie po oględzinach auta. Trzeba jednak przyjąć, że cena malowania całego samochodu będzie wahać się między 8 a 12 tysięcy złotych. To rzeczywiście bardzo dużo. Koszty mogą być jeszcze większe w przypadku całkowitej zmiany koloru auta, wtedy trzeba dodatkowo rozbroić jego wnętrze i pomalować słupki.
Nie zawsze jednak lakierowanie samochodu w całości jest konieczne, można wybrać inne, znacznie tańsze rozwiązania. Miernik grubości lakieru wskaże, które miejsce w samochodzie już posiada kolejną warstwę lakieru.
Malowanie pojedynczych elementów
Koszty malowania pojedynczych elementów są znacznie niższe niż koszty malowania całego samochodu. Cały proces lakierowania przebiega bardzo podobnie, ale czas przygotowań i samego lakierowania jest znacznie krótszy. Lakiernik zużywa także znacznie mniej lakieru i innych koniecznych materiałów.
W przypadku stłuczki najczęściej wystarczy wymontowanie jednego elementu lub dwóch, by samochód odzyskał swój wcześniejszy wygląd. Niektórzy obawiają się, nowe elementy będą znacząco różnić się od wcześniejszych. Lakiernicy mają jednak na to swoje sposoby. Przede wszystkim komputerowo dobierają kolor lakieru bazowego. Dzięki temu mogą idealnie dobrać kolor zarówno do lakieru nowego, jak i tego bardziej wyblakłego. Po polerowaniu różnice nie będą zupełnie widoczne. W przypadku malowania większych elementów na masce, dachu lub drzwiach stosują cieniowanie, które pozwala na łagodne i niezauważalne przejście między nowym i starym lakierem.
Koszt malowania jednego elementu kształtuje się w granicach 200 - 400 zł. Oczywiście malowanie maski lub dachu będzie droższe, ponieważ są to elementy o dużej powierzchni i liczone są podwójnie, ale dokładną wycenę przedstawi zakład lakierniczy.
Malowanie pojedynczego elementu jest także dobrym rozwiązaniem w przypadku, kiedy na lakierze pojawiła się duża ilość drobnych zarysowań. I nie chodzi tu tylko o estetyczny wygląd, ale przede wszystkim o zabezpieczenie samochodu przed korozją. Zarysowania to idealne miejsca na wnikanie wody pod powierzchnię lakieru i dotarcie do blachy. Jej penetracja może trwać długo, ale bez usunięcia rysy, zawsze zakończy się rdzewieniem.
Kredki, markery, pisaki
W sklepach motoryzacyjnych można kupić tego rodzaju akcesoria do szybkiego zlikwidowania drobnych rys na lakierze. To metoda tania, szybka, ale niestety tylko tymczasowa. Markery i pisaki wypełnione są żywicą lub woskiem w odpowiednim kolorze. Wosk lub żywica wnikają w małą szczelinę i wygładzają powierzchnię powierzchnię lakieru. Jednak pod wpływem deszczu lub mycia zostają wypłukane i problem nadal pozostaje nierozwiązany.
Mając trochę doświadczenia, można spróbować zlikwidować drobne rysy za pomocą komputerowo dobranego lakieru w sprayu.
Malowanie samochodów za pomocą folii
Ze względu na to, że lakierowanie całego samochodu kosztuje bardzo dużo i decyduje się na to coraz mniej osób, pojawiły się nowoczesne i znacznie tańsze metody na zmianę koloru całego samochodu.
Metoda oklejania samochodu specjalną folią znana jest od wielu lat i stosowana była przede wszystkim w celach reklamowych. Obecnie wykorzystywana jest także jako alternatywa dla lakierowania całego samochodu. Ma wiele zalet, ale najważniejszą jest fakt, że nałożenie folii kosztuje mniej, niż kosztuje lakierowanie samochodu metodą tradycyjną. Różnica może wynosić nawet 50%. Drugą bardzo ważną zaletą jest fakt, że zmiana koloru trwa znacznie krócej, najczęściej ok. czterech dni. Niektórzy cenią sobie również fakt, że folię można usunąć i dokonać ponownej zmiany koloru auta. Niestety folia nie jest tak trwała, jak dobrze położony lakier w lakierni samochodowej. Najczęściej po 4-5 lat wymaga ściągnięcia i nałożenia nowej powłoki.
Coraz popularniejsze jest zmiana koloru auta za pomocą folii natryskowej. W zasadzie jest to guma w sprayu nakłada za pomocą specjalnego pistoletu. Usługa jest bardzo tania i najczęściej cena nie przekracza 2 tysięcy złotych, ale jest nietrwała. Po roku wymaga wymiany na nową.
Folia do malowania samochodów nie uszkadza pierwotnej powłoki lakierniczej, pod warunkiem, ze zostanie prawidłowo ściągnięta przez fachowca. Potem można nałożyć nową lub pomalować samochód. Folię można zastosować także do odnowienia pojedynczych elementów.
Choć lakierowanie samochodu sporo kosztuje, to czas oczekiwania na wykonanie usługi w dobrym zakładzie lakierniczym wynosi od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Warto jednak czekać, jeśli ma się pewność, że samochód odzyska swój wcześniejszy blask.
Lakierowanie samochodu opłacalne jest tylko w przypadku marek i modeli z najwyższej półki i o stosunkowo małym przebiegu. W pozostałych sytuacjach lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie tańszych metod albo pogodzenie się z myślą, że koszty malowania samochodu nigdy się nie zwrócą.