Zdecydowana większość kierowców dba jedynie w podstawowy sposób o swoje samochody, tj. mycie i odkurzanie. Niestety samochody brudzą się codziennie. Przyczyną jest piasek, kurz, ptasie odchody, a nawet deszcz. Często nawet miejsce garażowe nie jest w stanie ich uchronić od codziennego brudu, jednak w znacznym stopniu ogranicza jego osadzenie. Problem jest większy, kiedy parkujemy samochód pod gołym niebem, gdzie brakuje jakiegokolwiek zadaszenia. Z pewnością mieszkańcy osiedli blokowych biją się teraz w pierś. Mało kto wie, że o lakier samochodowy trzeba dbać dużo częściej niż raz na pół roku lub kilka miesięcy.
Co robimy źle?
Przydrożne myjnie są coraz lepiej wyposażone, aby sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagających kierowców. Niewielu z nas decyduje się na użycie wszystkich dostępnych opcji, jakie widnieją na panelu, kiedy wrzucimy już te kilka złotych. Zazwyczaj staramy się to zrobić jak najszybciej, aby samochód był czysty na pierwszy rzut oka. Kardynalnym błędem jest pomijanie użycia aktywnej piany, która ma za zadanie zmiękczyć brud powstały na lakierze samochodu. Dopiero w następnej kolejności należy użyć szamponu, który ten brud po prostu myje. Warto czasem zdecydować się na dogłębniejsze oczyszczanie lakieru samochodowego, czyli tzw. odtłuszczanie. Wbrew pozorom nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać, jednakże będą do tego potrzebne specjalne środki, które są dostępne w wielu sklepach stacjonarnych i internetowych.
W jakim celu należy odtłuścić lakier?
Proces odtłuszczania jest szczególnie ważny, kiedy mamy zamiar nałożyć wosk lub powłokę ceramiczną. Co więcej, w przypadku nakładania wosku odtłuszczanie może pozytywnie wpłynąć na jego trwałość na lakierze. Proces odtłuszczania lakieru wykonuje się w celu wyjałowienia powierzchni lakieru. Dzięki temu usuwamy resztki wosku, past polerskich oraz niektórych środków chemicznych. Całe zamieszanie wokół odtłuszczania ma sens, kiedy np. zależy nam na lepszym związaniu się powłoki z powierzchnią podczas nakładania powłoki ceramicznej. Odtłuszczanie nie zawsze jest konieczne, a wręcz nie zawsze wskazanym zabiegiem szczególnie w przypadku nakładania wosku naturalnego. Wówczas auto przemywa się specjalnymi cleanerami, które optycznie uwydatniają kolor naszego samochodu.
Jakich produktów używać?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę tylko i wyłącznie na preparaty znanych oraz renomowanych producentów. Nie jest zalecane sprawdzanie domowych mikstur, które mogą przynieść więcej szkody niż pożytku (w tym zniszczenie lakieru). Moglibyśmy w ten sposób osiągnąć odwrotny efekt do zamierzonego. Eksperci są również zgodni co do używania takich środków jak benzyna ekstrakcyjna do odtłuszczania lub aceton - tych chemikaliów się wystrzegamy, ponieważ benzyna zostawia tłuste plamy, a aceton dosyć szybko paruje. Mimo wszystko dedykowane preparaty do odtłuszczenia również wymagają zachowania rozwagi i ostrożności.
Czego powinniśmy używać? IPA czy dedykowane środki?
Alkohol izopropylowy, czyli tzw. IPA jest najpopularniejszym środkiem do odtłuszczania lakieru samochodowego. Jest używany w większości warsztatach detailingowych. Rozcieńcza się ją z wodą zdemineralizowaną w zależności od roztworu, jaki jest nam akurat potrzebny. Producenci ostrzegają jednak, że nie jest to złoty środek do wszystkich lakierów. Lepiej jej nie używać w przypadku delikatnych lakierów, ponieważ może się okazać zbyt agresywna. Użycie IPA warto skonsultować z fachowcem, jeżeli chcemy odtłuścić lakier na własną rękę.
Na szczęście na rynku znajdziemy bardzo wiele preparatów, które kupujemy w postaci gotowej mieszanki, co znacznie zmniejsza ryzyko wykonania zbyt agresywnego roztworu. Tego typu produkty zawierają w swoim składzie alkohol/rozpuszczalnik. Istnieją także odtłuszczacze, które są chemią zasadową, a ta nadaje się do wymagających lakierów. Zmywacz silikonowy jest kolejną alternatywą, która sprawdzi się podczas inspekcji auta.
Na szczęście na rynku znajdziemy bardzo wiele preparatów, które kupujemy w postaci gotowej mieszanki, co znacznie zmniejsza ryzyko wykonania zbyt agresywnego roztworu. Tego typu produkty zawierają w swoim składzie alkohol/rozpuszczalnik. Istnieją także odtłuszczacze, które są chemią zasadową, a ta nadaje się do wymagających lakierów. Zmywacz silikonowy jest kolejną alternatywą, która sprawdzi się podczas inspekcji auta.
Jakiej szmatki używamy?
Najlepszym wyborem do odtłuszczania lakieru jest czysta mikrofibra. Warto zwrócić uwagę, żeby taka szmatka miała krótkie włosie oraz niezbyt dużą gramaturę. Kolejnym punktem do odhaczenia jest wybieranie takich szmatek, które nie mają szwów. Specjaliści uważają, że to znacznie ułatwia pracę. Najbezpieczniejszym kolorem jest biały lub szary. Niektóre szmatki, a szczególnie niewiadomego pochodzenia lub te najtańsze, mogą pod wpływem rozpuszczalnika tracić swój kolor, który może się odbić na naszym lakierze.
Należy pamiętać, że zastosowanie IPA lub innego dedykowanego preparatu nigdy nie daje całkowitej pewności usunięcia wszystkich pozostałości wosku bądź innych zabrudzeń. Wybór konkretnej chemii do lakieru zależy od marki samochodu i jego lakieru. Kolor fabryczny może się zachowywać nieco inaczej niż nowoczesne, modne odcienie, które nigdy nie były w autoryzowanym serwisie lub fabryce. Warto przed rozpoczęciem prac skonsultować cały proces oraz preparaty z fachowcem, nawet jeśli należy mu się zapłata za konsultację. Konsultacja wyniesie znacznie mniej niż malowanie jednego lub kilku elementów w samochodzie. Bardzo wielu wskazówek udziela również producent danego preparatu, dlatego warto poświęcić kilka minut, aby się z nimi zapoznać.
Każde auto wymaga pielęgnacji. Każde auto się brudzi. Aby utrzymać swój samochód w jak najlepszym stanie, pamiętaj od czasu do czasu o woskowaniu lub zabezpiecz lakier powłoką ceramiczną.
Należy pamiętać, że zastosowanie IPA lub innego dedykowanego preparatu nigdy nie daje całkowitej pewności usunięcia wszystkich pozostałości wosku bądź innych zabrudzeń. Wybór konkretnej chemii do lakieru zależy od marki samochodu i jego lakieru. Kolor fabryczny może się zachowywać nieco inaczej niż nowoczesne, modne odcienie, które nigdy nie były w autoryzowanym serwisie lub fabryce. Warto przed rozpoczęciem prac skonsultować cały proces oraz preparaty z fachowcem, nawet jeśli należy mu się zapłata za konsultację. Konsultacja wyniesie znacznie mniej niż malowanie jednego lub kilku elementów w samochodzie. Bardzo wielu wskazówek udziela również producent danego preparatu, dlatego warto poświęcić kilka minut, aby się z nimi zapoznać.
Każde auto wymaga pielęgnacji. Każde auto się brudzi. Aby utrzymać swój samochód w jak najlepszym stanie, pamiętaj od czasu do czasu o woskowaniu lub zabezpiecz lakier powłoką ceramiczną.
Zainteresował Cię artykuł?
Sprawdź inne nasze wpisy:
Jaki kolor felg do srebrnego auta
Jak kupować używane auto