Nawet jeśli jesteś estetą i bardzo często dbasz oraz pielęgnujesz swój samochód, to niestety prawdopodobieństwo, że unikniesz zarysowań, jest niestety niewielkie. Auto jest narzędziem do przemieszczania się, a co za tym idzie, w większości bardzo je eksploatujemy. Niesprzyjające warunki atmosferyczne, a nawet nieumiejętne używanie myjki ciśnieniowej powoduje rysy na samochodzie. Mechaniczne uszkodzenia, takie jak porysowanie podczas parkowania, mogą się przytrafić nawet najlepszym kierowcom. Wystarczy chwila nieuwagi, która może nas naprawdę dużo kosztować. Skoro już wiemy, że rys nie da się uniknąć, to jak sobie z nimi radzić?
Jak polerować auto?
Zanim przejdziesz do polerowania i zacierania śladów zbrodni ze swojego auta, musisz ustalić, czy rysa jest głęboka. Nie zawsze jest to możliwe na własną rękę. Najbardziej widoczne są rysy na ciemnych autach, lecz nawet to nie jest znaczącym ułatwieniem w ocenie głębokich rys. W większości przypadków usuwanie rys dotyczy płytkich, ponieważ o głębokich rysach mówi się, kiedy przecina ona warstwy lakieru i dochodzi do podkładu. Pomimo kilku warstw lakieru wciąż może się to okazać skomplikowane, ponieważ wszystkie te warstwy mają razem zaledwie kilka milimetrów grubości.Usuwanie rys to nic innego jak popularne polerowanie powierzchni. Można je wykonać samodzielnie na własną rękę lub zlecić wykonanie usługi usuwania rys z lakieru w profesjonalnym warsztacie lakierniczym. Większość środków dostępnych na rynku jedynie maskuje problem, dlatego jeśli, rysa jest widoczna, warto skorzystać z pomocy fachowca. Nawet jeśli nie chcesz zlecić usługi polerowania, to przynajmniej umów się na konsultację celem oględzin samochodu oraz doboru odpowiednich środków do usuwania rys.
Jak usunąć rysy samodzielnie?
Standardowe środki, które możesz kupić w supermarkecie to przede wszystkim popularny pisak do rys, korektor do lakieru, pasta oraz wosk koloryzujący. Z reguły są to tzw. środki doraźne i chwilowe, ponieważ zazwyczaj po kilku myciach samochodu, wypłukują się.Zanim zdecydujesz się na aplikację nowo zakupionych lakierniczych ratowników, pamiętaj, że powierzchnia Twojego samochodu musi być całkowicie oczyszczona i odtłuszczona. W przeciwnym razie lakier dosłownie zjedzie z powłoki.Możesz także pójść o krok dalej i zdecydować się na trwalsze środki, które na dłużej ochronią Twój lakier. Są to m.in.:lakiery zaprawkowe - tanie oraz skuteczne środki. Zarówno proces, jak i opakowanie przypomina malowanie paznokci. Za pomocą pędzelka nakładany jest lakier na rysę. Czynność powtarza się kilkukrotnie po wyschnięciu warstwy poprzedzającej.
sztyfty z lakierami - lakier o kolorze bezbarwnym wypełnia rysę, co pozwala na jej zamaskowanie. Co więcej, lakier także zabezpiecza warstwę przed korozją.
Pamiętaj, że jeśli rysa lakieru jest na tyle głęboka, że widać podkład, to wizyta u lakiernika jest nieunikniona, ponieważ w takim wypadku żaden półśrodek nie pomoże Twojej karoserii w sposób bezpieczny i trwały.
Na czym polega korekta lakieru w warsztacie?
Usuwanie rys, zarówno tych głębokich i płytkich, to specjalność każdego lakiernika. Przede wszystkim nie musisz się martwić o jakość stosowanych środków. W szanującym się warsztacie głębokie rysy są usuwanie przy pomocy chemii dla specjalistów, co oznacza trwałe usunięcie i zabezpieczenie uszkodzeń oraz zarysowania. Cały proces korekty lakieru w warsztacie polega na usunięciu rys z lakieru, a raczej ich naprawieniu. W pierwszej kolejności lakiernik musi oczyścić uszkodzoną powierzchnię, a następnie ją wypolerować. Następnym krokiem jest nakładanie szpachli (podkładu), a na sam koniec dopiero dobiera się kolor lakieru oraz odpowiednie zabezpieczenie powierzchni lakierowanej.Innym sposobem, z którym możesz się spotkać, jest usuwanie głębokich rys przy pomocy metody SRR, która wypełnia rysy specjalnie opracowanym do tego celu preparatem, a następny krok, czyli polerowanie, jest delegowanie specjalnej maszynie. Ten sposób jest nieco tańszy, ale powszechnie stosowany z powodzeniem.
Ile kosztuje polerowanie auta?
Najtrudniejsza część we wszelkich naprawach motoryzacyjnych to finanse. Widoczne i głębokie rysy, których nie da się zamaskować pastą, nie bez powodu wymagają interwencji profesjonalistów. Mocno uszkodzona warstwa lub warstwy wymagają odpowiedniej wiedzy oraz ręki, aby efekt na aucie był dla Klienta zadowalający. Ceny usług lakierniczych będą się różnić w zależności od salonu/warsztatu i jego renomy, miasta, w którym mieszkasz oraz stopień uszkodzenia karoserii. Zdecydowanie nie jest to zwykłe przejechanie lakierem, dlatego często lakiernicy cenią sobie swoje usługi. Zastosowana metoda również stanowi składową ceny końcowej.Tak czy inaczej, za lakierowanie samochodu możemy zapłacić nawet kilka tysięcy złotych, jeśli uszkodzenie jest poważne i głębokie. W przypadku gdy masz do naprawy kilka niegroźnie wyglądających rys, powinieneś się nastawić na wydatek rzędu kilku stówek w większych miastach. Oczywiście, sytuacja będzie wyglądała nieco inaczej, jeśli powierzysz swój samochód okolicznemu garażowemu specowi, który wykona usługę za przysłowiową flaszkę i 150 złotych taniej niż w warsztacie lakierniczym. Masz szansę 50/50. Możesz mieć szczęście i trafić na fachowca lub zwyczajnego konesera mocniejszych trunków, który da Ci gwarancję co najwyżej do bramy. Ważne jest także, aby zastanowić się, czy dana naprawa jest niezbędna, patrząc na wartość samochodu. Jeśli naprawa lakieru ma wynieść kilkaset złotych dla samochodu o wartości poniżej trzech tysięcy złotych, to zwyczajnie się to nie opłaca.