Znasz słynne powiedzenia: “Niemiec płakał, jak sprzedawał?” lub “Niemiec do dzisiaj dzwoni, żeby posłuchać silnika”? Z pewnością nie raz Ci się obiły o uszy. Nic dziwnego, ponieważ niemieckie fabryki słyną z produkcji wysokiej jakości pojazdów. Do najczęściej kupowanych niemieckich marek należy Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi oraz BMW. Dlaczego samochody z drugiej ręki są tak rozchwytywane, kiedy wiadomo, że zostały sprowadzone od naszych Zachodnich sąsiadów? Z prostej przyczyny. Niemcy bardzo dbają o swoje samochody. Są one regularnie myte, sprzątane, konserwowane oraz serwisowane. Kupując auto od Niemca, możemy się spodziewać dobrego stosunku jakości do ceny.
Statystyki pokazują, że ponad połowa samochodu z importu pochodzi właśnie z Niemiec. Znaczna część pochodzi także z Francji, Słowenii i innych krajów Europy. O czym więc warto pamiętać, decydując się na zakup za granicą?
Auta z Niemiec - historia pojazdu
Zanim zdecydujesz się na zakup pojazdu, pamiętaj o weryfikacji zgodności podanych informacji w ogłoszeniu ze stanem faktycznym pojazdu. Taka praktyka jest dobrym nawykiem, ponieważ pozwala w pierwszym stopniu ochronić Kupującego przed możliwymi nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez Sprzedawcę.
Istnieje kilka ważnych podpunktów, które należy mieć na uwadze, chcąc dokonać analizy samochodu sprowadzanego z Niemiec. Należą do nich:
- przekręcony licznik - szacuje się, że pomimo już bardzo zaostrzonych kar, szacuje się, że co trzeci pojazd może mieć cofnięty licznik. Warto zwracać na to szczególną uwagę, ponieważ wiąże się to z późniejszymi kosztami w eksploatacji samochodu.
- historia szkodowości,
- historia naprawy,
- wyposażenie,
- przeznaczenie pojazdu.
Na ten moment nie jest możliwe sprawdzenie historii auta z Niemiec w usłudze “Historia Pojazdu” przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. W wielu krajach Europy jest to możliwe, pomiędzy tymi krajami możemy sprawdzić auto z Niemiec. Lecz to nie wszystko, w usłudze "Historia Pojazdu" mamy opcję sprawdzenia pojazdu z innych państw, np. z: Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, Danii, Belgii, Francji, Słowenii, Litwy, Łotwy i Estonii
W jaki sposób możemy sprawdzić historię pojazdu na własną rękę?
Jedną z możliwości jest wizyta w ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi, gdzie możemy uzyskać dostęp do danych, czyli pełna historia pojazdu czy też przeglądów. Nie otrzymamy jednak informacji w sprawie akcji serwisowych w nieautoryzowanych punktach.
Przegląd TÜV jest odpowiednikiem naszego przeglądu technicznego. W przypadku samochodów osobowych wykonuje się go raz do roku. W każdym raporcie znajdują się takie informacje jak przebieg, usterki i miejsca oraz daty i miejsca przeglądów.
Sprawdzenie VIN
Numer VIN, czyli numer nadwozia, to 17-cyfrowy unikatowy znak, za pomocą którego otwiera nam się furtka, inaczej mówiąc opcja jaką jest historia pojazdu, dzięki niej możemy poznać rok produkcji pojazdu, typ nadwozia oraz rodzaj wyposażenia, a nawet datę pierwszej rejestracji. Numer VIN umożliwia także poznanie historii pojazdu. Czasami dzięki numerowi oraz podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu możliwe jest sprawdzenie, czy auto uczestniczyło w stłuczkach lub było naprawiane. Umiejętność rozkodowania numeru VIN może się okazać bardzo pomocna, szczególnie w przypadku samochodów używanych sprowadzanych z za granicy.
Chcąc poznać historię pojazdu zza granicy, należy zainteresować się utworzeniem tzw. Profilu Zaufanego. Jest to darmowa internetowa usługa, która daje możliwość sprawdzenia informacji. Poznamy także dane innego pojazdu, nie tylko naszego (jeśli posiadamy numery rejestracyjne, VIN oraz datę pierwszej rejestracji). Jeśli interesują nas dane o samochodzie z zagranicy, klikamy w zakładkę “Dane zagraniczne”.
Zakup używanego samochodu może się okazać skomplikowanym procesem, szczególnie jeśli robimy to pierwszy raz. Jeśli nie jesteśmy pewni danego pojazdu, należy poprosić o pomoc specjalistę, który obejrzy dany samochód i poinformuje nas o ewentualnych usterkach. Można również zlecić zakup samochodu osobom, który zajmują się tego typu handlem na co dzień.
Niestety, często historia pojazdu sprawdzona z numeru VIN nie pokaże nam nic co by nas interesowało, więc pamiętaj także o sprawdzeniu grubości lakieru. Specjalnie przystosowane mierniki pomogą Ci określić, czy dany element był w samochodzie naprawiany lub malowany. Dzisiejszy rynek oferuje wiele modeli mierników lakieru. Firma Prodig-Tech zadbała, aby modele odpowiadały różnym potrzebom konsumenckim. Nie daj się naciągnąć i zamów swój miernik grubości lakierów już dziś!
Musisz także pamiętać, że dopuszczenie pojazdu do ruchu w jednym kraju, wcale nie oznacza, że w kraju docelowym panują takie same przepisy. Zanim zdecydujesz się na zakup zagranicznego auta, rozeznaj się w temacie i zorientuj się, jakiej dokumentacji będziesz w danym kraju potrzebować. Sam zakup samochodu może się okazać bardzo korzystny, ale proces nie kończy się na przywiezieniu samochodu i tyle. Zorientuj się także u swojego ubezpieczyciela, czy kwota ubezpieczenia będzie akceptowalna.
Importowanie samochodów z zagranicy jest w dzisiejszych czasach popularną praktyką. Jeśli zależy Ci na konkretnym modelu, to nie powinno się zamykać swoich poszukiwawczych horyzontów jedynie do kraju, w którym obecnie przebywasz. Jednakże, nie ważny jaki model, nie ważne w jakim państwie, sprawdzona historia pojazdu z numeru VIN ze standardem ISO sprawi, że twoja głowa będzie spokojniejsza przy zakupie.
Sprawdź także:
Ile kosztuje lakierowanie auta?
Jak sprawdzić czy samochód jest ubezpieczony
Jak sprawdzić czujnik parkowania