

Wyciąganie wgnieceń po gradobiciu
Likwidowanie wgnieceń po gradobiciu jest niezbędne, ponieważ wgniecenia mogą źle wyglądać w górnej części tylnej klapy samochodu.
W większości samochodów gradobicie jest przyczyną pojawienia się wgniotek, które nie doprowadziły do uszkodzenia warstwy lakieru. Jest to bardzo dobra informacja, ponieważ w tym przypadku można wykorzystać metodę PDR. Naprawa karoserii pojazdu po gradobiciu podczas wykorzystania metody PDR jest bardzo skutecznym rozwiązaniem i nie wymaga sporej ilości czasu.
Jeśli lakier został uszkodzony, pozostają tylko klasyczne metody prostowania wgniotek. W przypadku wysokiego wieku pojazdu uderzenia gradu mogą doprowadzić do pękania zewnętrznej warstwy lakieru.
Standardowymi metodami usuwania wgniotek z karoserii po gradobiciu polegają na:
użycie środka antykorozyjnego na metal
wypełnieniu wgniotki kilkoma warstwami szpadli
polerowaniu szpadli aż do momentu uzyskania efektu płaskiej powierzchni
malowanie przy pomocy lakieru podkładowego, następnie bazowego
Tradycyjne metody usuwania wgnieceń po gradobiciu
W warsztacie samochodowym auto musi najpierw przejść naprawę wad spowodowanych opadami gradu. Następnie odbywa się szpachlowanie karoserii, później lakierowanie uszkodzonego obszaru. W tym momencie trzeba wybrać kolor lakieru, w taki sposób, aby miejsca narażone na działanie gradu nie wyróżniały się innym kolorem.
Odpowiedni kolor można ustalić po numerze VIN. Nadal są widoczne ślady po naprawie i lakierowaniu, lecz z autem jest w porządku. Można, poradzić sobie z problemami zaopatrując się wcześniej w pokrowiec posiadający wkładkę mającą na celu chronić dach samochodu.
Metoda PDR - czym jest?
Paintless Dent Repair w skrócie PDR służy do naprawy wgnieceń bez malowania karoserii. Dzięki tej technice można usunąć wgniecenia z karoserii auta, przy tym nie niszcząc powłoki lakierniczej. PDR polega na wyciąganiu wgnieceń przy pomocy odpowiednich narzędzi, które pozwalają na precyzyjne odkształcenie blachy w pożądanym kierunku. Samochód odzyskuje swój wcześniejszy kształt, a powłoka lakiernicza zostaje nieruszona.
Istnieją dwie metody użycia PDR:
- W pierwszej wyciąganie wgniotek jest przy pomocy kleju termoaktywnego, pistoletu do kleju, adapterów oraz narzędzi do wyciągania. Na szczęście w sprzedaży można znaleźć amatorskie zestawy do wyciągania wgnieceń.
- Druga metoda odbywa, się przy użyciu dźwigni w miejscach, gdzie lakier nie popękał. Dzięki tej metodzie można się pozbyć wgnieceń bez lakierowania oraz czas naprawy jest krótszy.

Wady i zalety metody pdr
Zalety PDR:
Koszty naprawy są niższe niż podczas tradycyjnej naprawie blacharskiej
brak problemów ze źle dobranym kolorem lakieru
brak konieczności malowania karoserii
dużo zaoszczędzonego czasu na naprawie
brak śladów wykonanej naprawy
nie zwiększa grubości lakieru, a więc nie wpływa negatywnie na wartość odprzedaży auta.
PDR ma wiele zalet, lecz nie można zapomnieć, o jednej wadzie, o której piszemy poniżej.
Wadą metody PDR jest fakt, że nie działa ona w przypadku większych wgnieceń oraz kiedy dojdzie do uszkodzenia lakieru.
Ile kosztuje usunięcie wgnieceń po gradobiciu?
Ile kosztuje usuwanie wgnieceń? Cena usuwania wgnieceń zależy od rodzaju oraz ilości wgnieceń, co oznacza, że cena jest ustalona indywidualnie. Ważnymi czynnikami jest lokalizacja i liczba wgnieceń. Korzystając, z metody PDR koszt usunięcia wgnieceń wyniesie około 150 zł za jedno uszkodzenie, a jeśli jest ich około 40-50, to koszty mogą wynieść nawet 2 tysięcy zł. Do tego trzeba doliczyć wstawianie szyby, jeśli doszło do rozbicia.
Ile kosztuje usunięcie wgnieceń, jeśli dostęp do niektórych uszkodzeń jest utrudniony lub proces naprawy złożony? W takich sytuacjach cena usunięcia nawet pojedynczego wgniecenia może diametralnie urosnąć do kilkuset złotych.
Blacharze z reguły kasują więcej za naprawy aluminiowych paneli nadwozia niż w przypadku elementów stalowych, wynika to z tego, że praca z aluminium jest trudniejsza niż praca ze stalą.


Ubezpieczenie AC a naprawa wgniotek po gradobiciu
Najlepszą wiadomością dla osób, które zostały, ofiarą gradobicia jest fakt, iż naprawy po opadach gradu mogą zostać zlikwidowane w ramach polisy ubezpieczeniowej. W sytuacji uszkodzeń auta po gradobiciu posiadane ubezpieczenie AC będzie niewątpliwie sporym udogodnieniem finansowym. Większość polis AC bierze pod uwagę usterki spowodowane przez grad. Oznacza to, że cena naprawy wgnieceń po gradobiciu mogą być zapłacone przez ubezpieczyciela. Zwłaszcza koszt naprawy nie powinien być większy niż określony procent wartości samochodu.
Jeśli naprawa przekroczy, ten limit ubezpieczyciel ma prawo odmówić zapłacenia kosztów naprawy lub dać odszkodowanie za "całkę", czyli całkowitą szkodę. Przed zgłoszeniem szkody warto posprawdzać warunki własnej polisy AC oraz skonsultować się z warsztatem wykonującym wyciąganie wgniotek po gradobiciu i skontaktować się z ubezpieczycielem.
Całkowite ubezpieczenie AC zabezpiecza kierowcę przed gradem oraz innymi żywiołami. AC w wersji mini z reguły nie zawiera tego typu ochrony, lecz niektórzy ubezpieczyciele mają ją w pakiecie.