
Kiedy klient słyszy diagnozę o uszkodzonej uszczelce pod głowicą, często w jego głowie rysuje się obraz dramatu, rozpaczy i pustego portfela. Nie dziwota, część sama w sobie jest stosunkowo tania, bo kosztuje kilkadziesiąt złotych, jednak jej wymiana jest operacja na otwartym sercu - wymaga chirurgicznej precyzji, demontażu "połowy auta" i jest bardzo kosztowna oraz czasochłonna. Jednak jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą? Ile kosztuje wymiana i jakie są jej przyczyny?
Czym jest uszczelka pod głowicą
Uszczelka znajduje się między głowicą silnika, a jego blokiem. Wykonana jest z materiału kompozytowego i posiada w sobie otwory na cylindry, kanały olejowe oraz kanały prowadzące płyn chłodniczy.
Głównym zadaniem uszczelki pod głowicą jest szczelne oddzielenie kanałów olejowych i płynu chłodniczego od komory spalania oraz uszczelnienie komór spalania przed przeciekami.
Uszczelka w trakcie pracy jest narażona na działanie bardzo wysokich temperatur sięgających nawet kilkuset stopni oraz bardzo dużego ciśnienia wytwarzanego przez spaliny oraz płyny. Jednak trudne warunki pracy nie są jej największym przeciwnikiem.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą objawy
Istnieje kilka charakterystycznych objawów świadczących o tym, że uszczelka pod głowicą uległa uszkodzeniu:
Biały dym z rury wydechowej – typowy objaw, wskazujący na przedostawanie się płynu chłodzącego do komory spalania, jednak należy pamiętać, że prawie każde auto dymi na biało przez pewien czas w trakcie wilgotnych dni, dlatego trochę białego dymu nie zwiastuje tragedii.
Ubytek płynu chłodniczego bez widocznych wycieków – płyn przedostaje się do cylindrów i jest spalany wraz z paliwem, jednak powodem może być również nieszczelność układu chłodzenia.
Zwiększone ciśnienie w układzie chłodzenia – mogą temu towarzyszyć bulgotanie lub pękanie przewodów układu chłodzenia.
Zanieczyszczenie oleju silnikowego – olej przybiera kolor kawy z mlekiem lub pojawia się tłusta maź pod korkiem wlewu oleju silnikowego. Na skutek uszkodzenia uszczelki olej dostaje się do układu chłodzenia i mamy poważny problem.
Przegrzanie silnika – efekt niewystarczającego chłodzenia jednostki napędowej, może doprowadzić do przepalenia uszczelki.
Spadek mocy silnika – związany z pogorszeniem kompresji w cylindrach.Nierówna praca silnika
Jeżeli zauważysz u siebie którykolwiek z tych symptomów, warto jak najszybciej udać się do mechanika, aby uniknąć poważniejszych awarii.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika
Uszczelka pod głowicą zazwyczaj powinna wytrzymywać bez awarii tyle, co silnik to okazuje się, że czasami bywa inaczej. Ze względu na ciężkie warunki pracy uszczelki, może ona z czasem ulec awarii. Zazwyczaj przyczyny awarii leżą po stronie kierowcy, ze względu na zaniedbanie samochodu lub jego nieodpowiednią eksploatację. Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą mogą być różne, jednak najczęściej wymienia się kilka głównych czynników:
Niesprawny układ chłodzenia - najczęściej spowodowane jest rozszczelnieniem układu, ubywaniem płynu chłodzącego z pompy wody, zużyciem płynu chłodniczego lub zastąpieniem płynu chłodzącego zwykłą wodą.
Uszkodzony termostat - jego całkowite lub częściowe zamknięcie na stałe może spowodować zagotowanie silnika, a w efekcie awarię uszczelki pod głowicą.
Zużyte wtryskiwacze w silnikach Diesla - podając zbyt wiele oleju napędowego, powodują podwyższenie temperatury w komorze spalania.
Nieprawidłowo zamontowana instalacja LPG - błędnie zamontowana lub źle wyregulowana instalacja LPG tworzy zbyt ubogą mieszankę paliwową.
Częste przeciążanie silnika - a szczególnie, kiedy jest jeszcze zimny.
Wady fabryczne - w niektórych przypadkach samochód wychodzący z fabryki posiada już wrodzone wady, które z upływem czasu wychodzą na światło dzienne, dlatego przed zakupem samochodu należy sprawdzić, czy w silniku nie występuje taka wada.
Dbając regularnie o układ chłodzenia i przestrzegając zasad prawidłowej eksploatacji silnika, można znacznie ograniczyć ryzyko uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?
Do sprawdzenia uszczelki mechanicy zazwyczaj używają dwóch metod diagnozy. Na szczęście do ich przeprowadzenia nie jest konieczne demontowanie elementów silnika. Do przeprowadzenia diagnozy wystarczy jeden z dwóch testerów uszczelki głowicy:
Test na obecność dwutlenku węgla w chłodziwie - często wykonywany test, polegający na pobraniu cieczy chłodzącej bezpośrednio z wlewu pracującej jednostki napędowej, a następnie przelanie go do próbówki z substancją reakcyjną. W przypadku wykazania przez tester obecności dwutlenku węgla w mieszance uszczelka głowicy nie będzie w najlepszym stanie.
Kontrola kompresji - mechanik do wykonania kontroli kompresji potrzebuje wykręcić jedną świecę silnika, a w jej miejsce wsadzić manometr. Kontrola wykonywana jest podczas pracy silnika na biegu jałowym i badanie to należy powtórzyć na każdym cylindrze. Zależnie od wyniku, mechanik jest w stanie ustalić stan uszczelki - jeżeli ciśnienie sprężania jest wysokie, to istnieje małe prawdopodobieństwo jej uszkodzenia. Wysokie ciśnienie w silnikach benzynowych wynosi około 9 barów, a dla silników Diesla mogą być to nawet 23 bary. W przypadku niskiego ciśnienia wewnątrz jednostki napędowej możemy myśleć nad wymianą uszczelki głowicy cylindrów.
Takie testy ciężko jest wykonać samemu w domowych warunkach, dlatego w celu odpowiedniej diagnozy należy udać się do sprawdzonego mechanika, który profesjonalnie zajmie się tą sprawą.
Czym grozi uszkodzona uszczelka pod głowicą?
Ignorowanie objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla samochodu oraz portfela kierowcy. Przede wszystkim może dojść do trwałego uszkodzenia silnika. Mieszanie się oleju silnikowego z płynem chłodniczym prowadzi do szybkiego zużycia elementów ruchomych jednostki napędowej. Przegrzewanie silnika z kolei powoduje uszkodzenie głowicy, bloku silnika, a nawet pęknięcie cylindrów. Naprawa tych uszkodzeń jest bardzo kosztowna i często kończy się całkowitą wymianą silnika.

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?
Usłyszenie diagnozy, jaką jest uszkodzona uszczelka głowicy to jak wyrok, a rozmowy na temat naprawy uszczelki u mechanika zaczynają się od czterocyfrowych kwot. Cena oczywiście zależy od marki i modelu samochodu oraz samego silnika, jednak najczęściej w przypadku silnika posiadającego 4 cylindry, koszt wymiany uszczelki mieści się w granicach od dwóch do trzech tysięcy złotych. Może nam się nasunąć zasadnicze pytanie - czemu to jest takie drogie, skoro sama uszczelka to koszt kilkudziesięciu złotych? Decyduje o tym kilka czynników, a pierwszym z nich to znalezienie odpowiedniego mechanika, ponieważ tylko sprawdzony fachowiec jest w stanie bezproblemowo wykonać montaż nowej uszczelki pod głowicą. Patrząc również na to, że lista potencjalnych problemów jest całkiem długa.
Jednym z bardziej wymagających zadań jest m.in. szlifowanie powierzchni pomiędzy głowicą a blokiem silnika, jest to tzw. planowanie głowicy i wymaga chirurgicznej precyzji. W przypadku złego szlifowania głowicy może dojść do uszkodzenia powierzchni. W efekcie tego usunięcie awarii uszczelki pod głowicą nie jest możliwe. Góra i dół silnika nie będą idealnie przylegały do siebie i przez to jednostka napędowa nie będzie trzymała odpowiedniej kompresji.
Do kosztów wymiany uszczelki należy doliczyć szereg innych napraw towarzyszącym głównemu zadaniu. Mechanik koniecznie musi użyć nowych śrub do montażu głowicy do bloku silnika. Oprócz wymiany jednorazowych śrub głowicy dochodzi nam jeszcze do wymiany cały układ rozrządu i to nie zależnie do tego, czy jest on na pasku, czy łańcuchu. Kosztowna jest również sama robocizna i planowanie głowicy oraz części konieczne do przeprowadzenia naprawy.
Czy można samemu wymienić uszczelkę pod głowicą? Ze względu na masę specjalistycznych napraw oraz narzędzi potrzebnych do ich wykonania. Lepiej to zadanie powierzyć specjaliście, który prawidłowo wykona swoją pracę, a później będziemy pewni, że przyczyny awarii jak i ona sama została odpowiednio usunięta.