

Objawy przegrzania silnika
Silnik podczas pracy w samochodzie wytwarza ciepło, które musi być odpowiednio rozprowadzane i odbierane, w przeciwnym wypadku może dojść do przegrzania silnika. Istnieje jednak kilka sposobów na rozpoznanie problemu w przegrzanym silniku.
Wzrost temperatury płynu chłodzącego - w prawidłowo działającym silniku, temperatura w nim wynosi od 90 do 100°C. Jeżeli temperatura silnika znacząco wykracza poza ten zakres i wskazówka na desce rozdzielczej wykazuje powyżej 110°C, to zaczynają się powody do zmartwień. Powyżej tej temperatury powinna nam się zaświecić również kontrolka i jeżeli będzie ona ignorowana, to temperatura może sięgać takich wartości, że płyn chłodniczy zacznie wrzeć, a od tego do poważnego uszkodzenia silnika jest naprawdę krótka droga.
Zapach płynu chłodzącego w kabinie - wyraźny zapach płynu chłodniczego w kabinie zazwyczaj jest spowodowany zbyt wysoką temperaturą w silniku. Przegrzany silnik doprowadza do wrzenia tego płynu, co powoduje ulatnianie się zapachu charakterystycznego dla czynnika chłodniczego.
Nieprawidłowe działanie nawiewów - w trakcie zagotowania silnika z nawiewów wydobywa się wyłącznie zimne powietrze. Dzieje się tak, ponieważ układ chłodniczy nie działa prawidłowo i nie reguluje odpowiednio temperatury silnika.
Dym spod maski - ten objaw wprawia kierowców w osłupienie, ponieważ jest to najgorszy scenariusz wymagający natychmiastowej reakcji. W przypadku przegrzania silnika i wydobywania się dymu spod maski należy natychmiast zjechać na pobocze i zgasić silnik. Dym wydobywający się spod maski mógł powstać na skutek gotowania się płynu w układzie chłodniczym, skąd krótka droga do uszkodzenia silnika i kosztownych napraw.
Przegrzewanie się silnika nie jest rzeczą, którą powinniśmy ignorować, jest to naprawdę poważny problem, który może kosztować nas sporo i nieść za sobą poważne konsekwencje, jeżeli nie zareagujemy w odpowiednim momencie.
Przyczyny przegrzewania się silnika
Przyczyn przegrzewania silnika może być naprawdę wiele, jednak istnieją awarie pewnych części, które prowadzą to tego niebezpiecznego stanu częściej niż inne. Oto lista kilku z nich:
Wyciek płynu chłodniczego - jest to najczęstsza przyczyna przegrzewania się silnika. Do spowodowania tego wycieku może przyczynić się wiele rzeczy: uszkodzenia w układzie chłodzenia takie jak nieszczelność chłodnicy, uszkodzone węże, opaski, nieszczelna nagrzewnica lub uszkodzona uszczelka pod głowicą. Niski poziom czynniku chłodniczego może prowadzić do spadku wydajności całego układu i w efekcie nie rozprowadzać odpowiednio płynu chłodniczego. Dlatego warto regularnie sprawdzać ilość czynnika chłodniczego, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas trasy.
Uszkodzony termostat - ten element służy do regulacji temperatury płynu chłodniczego w silniku. Jeżeli termostat ulegnie uszkodzeniu i utknie w pozycji zamkniętej, płyn chłodniczy nie da rady dotrzeć do chłodnicy, co da efekt w postaci przegrzanego silnika.
Uszkodzona pompa wody - zadaniem pompy wodnej jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia płynu chłodniczego w silniku i chłodnicy oraz jego krążenie. Uszkodzenie pompy wpływa na nieprawidłowe krążenie płynu chłodniczego, skąd prosta droga do wzrostu temperatury i przegrzewaniem silnika.
- Zepsuty wentylator chłodnicy - wentylator służy do chłodzenia płynu chłodniczego przepływającego przez chłodnicę. Jeżeli jest on uszkodzony, to nie chłodzi prawidłowo płynu, który w efekcie tego może się zagrzać i prowadzić do wzrostu temperatury w układzie chłodzenia.
Blokada przepływu powietrza przez chłodnicę - zanieczyszczenie chłodnicy przez bród prowadzi do braku odpowiedniego przepływu powietrza przez chłodnicę, co blokuje możliwość odpowiedniego chłodzenia silnika.
Uszkodzony czujnik temperatury odpowiedzialny za załączenie wentylatora - po przekroczeniu danej temperatury, czujnik ten powinien włączać wentylatory, które odpowiadają za chłodzenie czynnika chłodniczego. Jeżeli czujnik nie działa prawidłowo, płyn się nie chłodzi, a w silniku temperatura wzrasta w niekontrolowany sposób.

Przegrzanie jednostki napędowej - co robić?
Jeżeli będąc w trasie, rzuci nam się w oczy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, który niebezpiecznie zbliża się do strefy alarmowej, w pierwszej kolejności powinniśmy włączyć ogrzewanie na maksymalny poziom (pozwoli to odebrać ciepło z silnika i wtłoczyć je do kabiny) i jak najszybciej udać się samochodem na pobocze. Podróżując latem najlepiej znaleźć miejsce w cieniu, aby szybciej schłodzić silnik.
Po zatrzymaniu samochodu należy odczekać przynajmniej godzinę, aby silnik mógł się schłodzić. Po tym czasie możemy podnieść maskę i sprawdzić poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli mamy niski poziom płynu chłodniczego, możemy dolać wody, jednak ważne jest, aby była gorąca lub przynajmniej ciepła (oczywiście lepiej jest dolać płyn chłodniczy, jednak mało kto go wozi ze sobą w samochodzie).
Ważne jest, aby przed wlaniem wody upewnić się, że silnik jest schłodzony. W przeciwnym wypadku po odkręceniu korka w gorącym układzie zamkniętym, płyn chłodniczy może gwałtownie wylać się przez odkręcony zbiornik i możemy się boleśnie poparzyć. Odkręcić korek należy powoli i ostrożnie, jeżeli zauważymy "kipiący" płyn chłodniczy i jego poziom zaczyna się podnosić, zakręcamy korek. To kiedy możemy bezpiecznie przystąpić do wymiany czynnika chłodniczego, zależy głównie od silnika i tego, jak bardzo jest przegrzany, dlatego warto próbować co jakiś czas otworzyć go bezpiecznie.
Po wlaniu wody do układu chłodzenia należy włączyć silnik i kiedy pokazuje optymalną temperaturę (90-100°C) próbujemy kontynuować jazdę. Jednak musimy odłożyć nasz cel podróży na bok i należy udać się do najbliższego mechanika, w celu ustalenia przyczyny zagotowania silnika. W przypadku powtórzenia się historii po przejechaniu kilku kilometrów nie pozostaje nam nic innego jak wezwanie pomocy drogowej.

Skutki w przypadku przegrzania silnika
To jak drogie skutki poniesie za sobą przegrzany silnik, zależy od tego, jak długo ten stan będzie się utrzymywał i jaką temperaturę osiągnie jednostka napędowa. Jeżeli będziemy czujni, szybko zareagujemy na przegrzany silnik, zjedziemy na pobocze i ostudzimy silnik, to jest szansa, że poza pozbyciem się przyczyny awarii u mechanika, nic więcej nie zostanie uszkodzone.
Jednak zakładając ten gorszy scenariusz, to przez przegrzanie silnika możemy spodziewać się uszkodzenia uszczelki pod głowicą, stałego zniekształcenia głowicy lub jej całkowitego pęknięcia, pęknięcia pierścieni tłokowych, puchnięcie tłoków, a w najczarniejszym scenariuszu zatarcia silnika. Jeżeli przegrzanie silnika było bardzo poważne, może dojść nawet do uszkodzenia wału korbowo-tłokowego.
Co prawda jednorazowe przegrzanie silnika, które w porę zostało opanowane przez kierowcę i nie dopuściło do poważnych uszkodzeń, nie powinno nieść za sobą negatywnych skutków. Jednak nagminne ignorowanie kontrolek na desce rozdzielczej i podnoszenie się temperatury silnika w pewnym momencie doprowadzi nas do spotkania się z nieprzyjemną sytuacją podczas trasy, jaką jest buch spod maski naszego samochodu.
Remont silnika po przegrzaniu
Remont silnika po przegrzaniu jest najbardziej kosztownym scenariuszem, jaki może się wydarzyć. Koszta tej usługi mogą się znacząco różnić, w zależności od stopnia uszkodzenia jednostki napędowej samochodu. Jednak istnieje kilka potencjalnych problemów, które trzeba będzie rozwiązać po przegrzanym silniku.
- wymiana uszczelki pod głowicą - uszkodzenie jej prowadzi do mieszania się oleju silnikowego z płynem chłodzącym, co prowadzi do poważniejszych problemów,
- pełny remont silnika - jest to zdecydowanie najgorszy scenariusz z możliwych, jego koszt jest uzależnionych od poważnych defektów w silniku i może sięgać on nawet 10 000 zł,
- naprawa lub wymiana chłodnicy,
- wymiana termostatu,
- wymiana pompy wodnej.