
Szukanie auta na rynku wtórnym to nie lada wyzwanie. Często musimy zwracać uwagę na szczegóły, których nie trzeba robić w przypadku samochodu salonowego. Nie każdy może sobie pozwolić na zakup auta prosto z salonu, dlatego rynek samochodów używanych cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Jednym ze szczegółów, na który należy zwrócić uwagę, jest grubość powłoki lakierniczej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że kolor, który widzimy na samochodzie to tylko jedna z warstw, która jest fabrycznie kładziona. Sprawdźmy, dlaczego coraz więcej osób decyduje się na zakup miernika grubości lakieru oraz poradę fachowców.
Jakie są warstwy powłoki lakierniczej?
Kilka powłok technologicznych całościowo tworzy grubość lakieru na karoserii, którą następnie mierzymy przy pomocy miernika. Kolor, który widzimy na samochodzie, jest przedostatnią powłoką pojazdu. Każdy producent określa indywidualnie fabryczne parametry dla swoich pojazdów. Nie można więc określić uniwersalnych pomiarów dla wszystkich samochodów. Poszczególne warstwy powinny posiadać następujące grubości:
- powłoka bezbarwna - ok. 30 µm,
- baza w kolorze - ok. 20 µm,
- wypełnienie/podkład - 30 µm,
- grunt kataforetyczny - 17-21 µm,
- powłoka fosforanowa - ok. 3 µm,
- ocynkowanie - 6,5 - 10 µm.
Podane wartości są przybliżone i poglądowe. Dokładne dane zależą od wytycznych producenta danej marki oraz modelu auta.

Jak zrobić pomiar grubości lakieru w zależności od marki?
Średnia ogólna grubość powłoki wynosi mniej więcej od 100 do 130 mikronów. Przed dokonaniem pomiaru należy pamiętać, że samochody produkowane w Europie do roku 2007 posiadają grubszą warstwę lakierniczą niż w modelach produkowanych w późniejszych latach.
Producenci nanoszą lakier na auta przy użyciu różnych technologii oraz przy użyciu różnych lakierów. Z tego też powodów wynikają różnice w fabrycznych grubościach lakieru na samochodach. Bez wątpienia samochody japońskie mogą się poszczycić cieńszymi warstwami, które wynoszą od 70 µm do 100 µm. Z kolei powłoka lakiernicza w Europie powinna wskazywać wartość od 100 µm – 160 µm. Każdy element karoserii posiada inną grubość lakieru. Inne wartości zobaczymy, mierząc słupki, progi lub kielichy.
Z jakiego powodu warstwa lakieru ma aż tak duże znaczenie?
Pomiaru grubości najczęściej dokonuje się, chcąc zakupić samochód na rynku wtórnym. Miernik lakieru zabezpiecza Kupującego przed nie prawdomównością Sprzedającego, który może chcieć zataić przebyte usterki danego samochodu. Niestety bardzo często zdarza się tak, że samochody sprzedane jako bezwypadkowe w rzeczywistości mają na swoim koncie niejedną wizytę w serwisie. Jeśli nie jesteś pewien grubości powłoki, możesz wykonać telefon do ASO, gdzie mechanicy powinni sprawdzić jej wartość podaną przez producenta. Dodatkowym zabezpieczenie dla potencjalnego kupca jest sprawdzenie numeru VIN, gdzie auto powinno mieć opisaną historię przebytych stłuczek oraz wypadków. Absolutnie nie chodzi o to, że auto, które przebyło naprawy, nie nadaje się do dalszego użytkowania. Jest to jedynie kwestia ceny, która powinna być adekwatnie niższa, jeśli samochód w przeszłości rzeczywiście miał jakąś kolizję. Kupującemu daje ta wiadomość odpowiedni argument do znacznej negocjacji warunków finansowym ze Sprzedającym.

W jaki sposób zmierzyć grubość lakieru na samochodzie?
Po zakupie urządzenia należy przystąpić do jego odpowiedniego ustawienia. Urządzenie musi działać prawidłowo, inaczej wyniki pomiarów będą niemiarodajne. Pamiętajmy, że samochód przed pomiarem powinien być czysty. Jeżeli jednak nie został umyty, przemyj miejsca przyłożenia sondy szmatką.
Mierniki z sondami płaskimi i dociskowymi należy przyłożyć bardzo dokładnie. Świetnie się sprawdza sonda kulkowa, która jest w stanie zmierzyć grubość lakieru nawet na wszelkich załamaniach. Pomiar powinniśmy rozpocząć od dachu, idąc kolejno przez poszczególne elementy karoserii i przykładając sondę bardzo dokładnie i starannie. Każdy elementy np. drzwi można dla pewności zmierzyć w kilku punktach, aby zminimalizować granicę błędu. Ważne jest, aby porównać wyniki z tymi samymi częściami po przeciwnej stronie samochodu.
Jak prawidłowo odczytać wyniki grubości lakieru na samochodzie?
Prawidłowy pomiar oraz wiedza w zakresie poszczególnych elementów karoserii danego pojazdu pozwala na ustalenie, czy dany element lub część powierzchni auta była naprawiana. Jeśli miernik lakieru wskaże wartość 200 µm lub 300 µm, oznacza to dodatkowe warstwy lakiernicze na samochodzie, co oznacza, że był on ponownie lakierowany po jakiejś stłuczce lub kolizji. Wynik powyżej 300 µm może wskazywać na dość dużą ingerencję w lakierowanie powłok, lecz wartość ponad 500 µm przekazuje informację o szpachlowaniu. Pamiętając o cieńszych warstwach samochodów azjatyckich, w tym wypadku wartość już ponad 150 µm może sugerować podwójnie lakierowane auto lub element.
Jeżeli nie masz doświadczenia w kupowaniu używanego samochodu i nie jesteś pewien, jak sprawdzić grubość lakieru lub nie jesteś pewien co do jakości miernika, poproś o konsultację specjalistę. Dobry mechanik lub lakiernik z pewnością pomoże Ci wybrać samochód, który będzie wart proponowanych przez Sprzedającego pieniędzy. Wcale nie musisz się decydować na zakup auta, którego nie jesteś do końca pewien. Cwani Sprzedający oraz handlarze szczególnie próbują zataić usterki, kiedy samochód jest sprowadzany zza granicy.
Szukanie auta na rynku wtórnym to nie lada wyzwanie. Często musimy zwracać uwagę na szczegóły, których nie trzeba robić w przypadku samochodu salonowego. Nie każdy może sobie pozwolić na zakup auta prosto z salonu, dlatego rynek samochodów używanych cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Jednym ze szczegółów, na który należy zwrócić uwagę, jest grubość powłoki lakierniczej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że kolor, który widzimy na samochodzie to tylko jedna z warstw, która jest fabrycznie kładziona. Sprawdźmy, dlaczego coraz więcej osób decyduje się na zakup miernika grubości lakieru oraz poradę fachowców.