

Jak działa i dlaczego warto sprawdzić akumulator i alternator?
Warto wiedzieć jak działa akumulator i jak współpracuje on z alternatorem, chociażby dla poszerzenia naszej wiedzy ogólnej i zrozumienia podstaw działania elektryki w samochodzie.
Akumulator w samochodzie jest urządzeniem elektrochemicznym, którego funkcją jest kumulowanie ładunków elektrycznych i dostarczane energii elektrycznej. Jego działania wygląda w następujący sposób: podczas pracy silnika, alternator wytwarza energię elektryczną, która przekazywana jest do akumulatora, gdzie zamieniana jest w energię chemiczną. Akumulator ją przechowuje i w momencie, kiedy samochód potrzebuje zasilania, akumulator z powrotem zamienia energię chemiczną w elektryczną, która trafia do instalacji elektrycznej pojazdu. Aktualnie najpopularniejszymi modelami są kwasowo - ołowiowe, litowo-jonowe oraz żelowe. Należy regularnie sprawdzać ich stan i konserwować, aby prawidłowo działały.
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Wstajemy rano do pracy, patrzymy na zegarek i spełnia się najgorszy scenariusz - zaspaliśmy. Wstrzeliwuje nas z łóżka jak z procy, idziemy do łazienki, ogarniamy się szybciej niż kiedykolwiek, idziemy do kuchni, pijemy kawę w pośpiechu. Wychodzimy z domu z nadzieją, że może jednak zdążymy, ponieważ mamy ważne spotkanie. Wsiadamy do samochodu i... no właśnie. Nie odpala. Spełnił się najgorszy scenariusz, który mógł się wydarzyć właśnie w tym momencie. Dzwonimy do sąsiada, czy jest w domu i czy pomoże nam odpalić samochód z przysłowiowych "kabli", jesteśmy pewni, że to przez rozładowany akumulator, ponieważ kilka dni temu zostawiliśmy zapalone światło w bagażniku, ale wtedy mieliśmy szczęście, ponieważ samochód odpalił. Tym razem zawiódł. Sąsiad schodzi, odpalacie twój samochód i jedziesz do pracy, jednak spóźniasz się, przez właśnie rozładowany akumulator.
Dlatego właśnie warto sprawdzać stan akumulatora. Czasami może on zawieść w losowych momentach podczas dnia, aby unikać nieprzyjemnych sytuacji.
Jak sprawdzić akumulator miernikiem?
Przechodząc do konkretów, aby sprawdzić akumulator i alternator potrzebujemy urządzenia, które nam to umożliwi. Takim urządzeniem może być najprostszy woltomierz prądu stałego, jednak w praktyce zazwyczaj używa się innego urządzenia, które można stosunkowo tanio kupić i spełnia on więcej zadań, chodzi tutaj o miernik uniwersalny, czyli multimetr.
Multimetr ma wiele innych zastosowań. Poza potrzebnym nam mierzeniem napięcia pozwala on również sprawdzić natężenie, rezystencję oraz wiele innych parametrów. Do sprawdzenia kondycji akumulatora i alternatora w samochodzie potrzebna nam jest jedynie funkcja woltomierza.
Wykonanie samego pomiaru nie należy do trudnych czynności, jednak przy jednym etapie będziemy potrzebowali pomocy drugiej osoby.
Czynność dosyć oczywista, uruchamiamy multimetr. Do gniazda COM należy włożyć wtyk od czarnego przewodu do pomiaru (czasami zamiennie z czarnym, stosuje się niebieski kolor), a do wtyku oznaczonego literą V - wkładamy czerwony wtyk.
Ustawiamy na mierniku funkcję pomiaru napięcia stałego (oznaczenie VDC, V= lub V---) oraz wartość 20 V, kolejnym krokiem jest przyłożenie sondy multimetru do akumulatora. Teraz będziemy przykładali końcówki miernika i przykładali je na biegunach akumulatora. Bierzemy końcówkę w kolorze czerwonym i przykładamy ją do dodatniego bieguna, a drugą końcówkę (czarna lub niebieską) do ujemnego bieguna.
W tym momencie możemy odczytać napięcie spoczynkowe z multimetra.
Teraz nadchodzi moment, w którym druga osoba nam pomaga. Osoba ta powinna wsiąść do samochodu i uruchomić silnik lub przynajmniej spróbować. Naszym zadaniem jest obserwowanie zmian na multimetrze.

Jakie powinno być prawidłowe napięcie akumulatora?

Napięcie akumulatora samochodowego, który jest naładowany i w pełni sprawny, powinno mieścić się w granicach 12,6 V. Wiadome jest, że pewne odchylenia od normy są dopuszczalne, a wynik pomiaru jest zależny od warunków pomiaru, kondycji baterii samego akumulatora oraz wielu innych czynników. Ważnym aspektem jest tutaj to, że wartość w granicach 12,6 V jest to napięcie spoczynkowe, przy wyłączonym silniku oraz odciętych pozostałych elementów instalacji, oczywiście w miarę możliwości.
Podczas uruchamiania silnika, napięcie nie powinno spaść poniżej 10 V. Jeżeli napięcie spadnie do ok. 8-8.5 V wtedy takie napięcie oznacza zużycie lub niedoładowanie akumulatora, jak również może oznaczać uszkodzenie rozrusznika.
Napięcie ładowania podczas uruchomionego silnika powinno wynosić ok. 14-14,4 V, jednak to zależy w głównej mierze od modelu auta, niekiedy napięcie może wynosić od ok. 13,6 V do 15 V (dotyczy to głównie nowszych modeli). Zazwyczaj napięcie przekraczające 14,5 V oznacza awarię regulatora napięcia.