Kupno samochodu używanego w Polsce niestety nadal wiąże się ze sporym ryzykiem i stresem. Szukając auta, musisz uważać na cofnięte liczniki, zły stan techniczny, wady ukryte, podrabiane umowy, a przede wszystkim samochody po wypadkach, które zostały naprawione tylko pod sprzedaż. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci rozpoznać samochód po wypadku.
Samochód po wypadku, czy po kolizji ?
Zaczniemy od wyjaśnienia, co powinieneś mieć na myśli mówiąc, że samochód jest po wypadku. Samochód można nazwać powypadkowym, jeżeli doszło do naruszenia jego elementów konstrukcyjnych (podłużnice, progi, słupki itd.), elementów zawieszenia lub aktywowania poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa. Jeżeli jednak uszkodzeniu uległo tylko poszycie samochodu (karoseria) na skutek kolizji, aktu wandalizmu, czy np. gradobicia wtedy mówimy o samochodzie pokolizyjnym.
Jak rozpoznać samochód po wypadku?
- Naprawy blacharsko lakiernicze – w pierwszej kolejności warto wykonać pomiar całej karoserii samochodu miernikiem lakieru i ustalić, które z elementów były lakierowane i szpachlowane. Jeżeli nie posiadasz jeszcze miernika lakieru tutaj (link do sklepu) znajdziesz odpowiedni model.
- Demontaż elementów – zwróć uwagę na ślady demontażu poszczególnych elementów: maski, błotników, drzwi, klapy bagażnika. W wielu przypadkach, zamiast naprawiać element można go wymienić pod kolor.
- Niespasowanie elementów/ inne odcienie lakieru – spójrz na samochód z dalszej perspektywy i zwróć uwagę czy szczeliny są równe oraz, czy odcienie poszczególnych elementów nie różnią się między sobą.
- Elementy konstrukcyjne – za pomocą miernika zmierz elementy konstrukcyjne samochodu, czyli progi, wnęki drzwi, elementy w komorze silnika oraz w bagażniku. Pamiętaj, że te elementy mają cieńszą grubość lakieru niż elementy karoserii.
- Szyby – większość szyb samochodowych posiada datę produkcji oraz logo producenta samochodu. Jeżeli szyba jest młodsza od samochodu lub nie posiada logo to znak, że została wymieniona.
- Przednie reflektory – reflektory bardzo często ulegają uszkodzeniu podczas wypadków. Sprawdź ich datę produkcji oraz zwróć uwagę na śruby mocujące oraz zaczepy.
- Opony – Sprawdź markę oraz datę produkcji wszystkich opon. Jeżeli jedna z nich została wymieniona, a w jej okolicach znalazłeś ślady napraw blacharsko lakierniczych może to wskazywać, że koło uległo uszkodzeniu podczas kolizji.
- Komora silnika – Po otwarciu maski zwróć uwagę na elementy konstrukcyjne, podłużnice, kielichy oraz wzmocnienia. Zobacz także czy śruby mocujące pas przedni oraz belkę nie noszą śladów odkręcania.
- Poduszki powietrzne – Zwróć uwagę na kierownicę oraz obudowę kolumny kierowniczej i sprawdź, czy są dobrze spasowane oraz nie mają śladów podważania. W przypadku poduszki pasażera zwróć uwagę, czy napis airbag jest fabryczny, a deska nie ma śladów ponownego obszywania.
- Wnętrze – We wnętrzu twoją czujność powinny wzbudzić źle spasowane plastiki (szczególnie na słupkach) oraz nieprawidłowo działające pasy bezpieczeństwa.
- Kontrolka poduszki – Podczas uruchamiania samochodu sprawdź, czy kontrolka poduszki powietrznej wyświetla się na liczniku oraz, czy gaśnie w odpowiednim momencie.
- Podwozie – Oglądając podwozie zwróć uwagę, czy elementy zawieszenia po obu stronach są takie same. Niefabryczne zabezpieczenie antykorozyjne może także maskować naprawę blacharską.
- Numer VIN – Sprawdź, czy numery VIN na samochodzie znajdują się w odpowiednich miejscach. Po numerze VIN możesz również sprawdzić historię szkodowości online.
Odpowiednio przeprowadzone oględziny dadzą Ci spore szanse na rozpoznanie samochodu po wypadku, a powyższe punkty na pewno w tym pomogą. Pamiętaj też, że większość samochodów wystawionych na sprzedaż ma za sobą mniejsze lub większe uszkodzenia, które nie zawsze wykluczają samochód z zakupu. Jeżeli w najbliższym czasie planujesz zakup samochodu zapraszam Cię również na moją stronę https://jaksprawdzacauta.pl/ , na której znajdziesz więcej porad związanych z zakupem auta.
Autor: Piotr Sokoliński