
Hak holowniczy jest dodatkowym elementem w samochodzie, który może okazać się przydatny w wielu sytuacjach. Jeżeli myślimy o wyjeździe na wakacje z przyczepą kempingową lub przewozem cięższych ładunków na przyczepie to hak holowniczy będzie przydatny jak nigdy. Jeżeli dyskutujemy na temat tego, czy hak ułatwia życie, to tutaj głosy zazwyczaj są jednostronne - tak ułatwia on życie wielu kierowców. Jednak przy wyborze haka pojawia się wiele pytań: Jaki hak wybrać? Ile kosztuje montaż haka holowniczego? Jak prawidłowo zamontować hak?

Jaki hak holowniczy wybrać?
Jeżeli zdecydowaliśmy się na montaż haka holowniczego w naszym samochodzie, to musimy dowiedzieć się jaki rodzaj haka będzie dla nas odpowiedni. Takie haki najczęściej różnią się sposobem montażu. Odpowiednie dobranie haka do samochodu zależy również od roku produkcji naszego auta. W pojazdach wyprodukowanych przed 2004 rokiem montaż haka holowniczego nie powinien sprawiać większych problemów, ponieważ do zamontowania potrzebujemy wykonać otwór w tylnym zderzaku. Jeżeli posiadamy samochód wyprodukowany po 2004 roku, oprócz zamontowania samego haka, mamy obowiązek podpiąć instalację elektryczną haka do samochodu.
Homologacja haka to nadanie uprawnień na jego użycie, o tym również musi pamiętać właściciel samochodu, który chce zamontować hak holowniczy. E20 oraz e20 to dwa rodzaje homologacji, jakie są spotykane w naszym kraju i jest to ważne oznaczenie, ponieważ posiadanie innego dyskwalifikuje nasz hak do użytku na terenie Unii Europejskiej. To jaki rodzaj homologacji będzie widniał na tabliczce znamionowej haka i nie ma większego znaczenia dla kierowcy ważne, żeby był jeden z tych dwóch.
Hak do bagażnika rowerowego
Różnica między zwykłym hakiem holowniczym, a hakiem rowerowym jest dosyć znacząca. Hak z przeznaczeniem do bagażnika rowerowego ma zerowy udźwig, co oznacza mniej więcej tyle, że jak zechcemy do niego podpiąć przyczepkę, możemy spotkać się z przykrą sytuacją, a konkretniej z urwaniem zaczepu. Hak z przeznaczeniem do bagażnika przewożącego rowery posiada lżejszą konstrukcję i nie jest w stanie utrzymać samej przyczepy, a co dopiero cięższym ładunkiem. Jak sama nazwa wskazuje - hak do bagażnika rowerowego ma jedno przeznaczenie i nie warto próbować podpinać pod niego innych rzeczy. Na to również należy zwrócić uwagę, przy wyborze odpowiedniego haku do samochodu.
Ile kosztuje hak holowniczy z montażem?
Kwestia ceny przy montażu i zakupie haka holowniczego jest znacząca i na to właśnie najwięcej osób zwraca uwagę. Koszt ten różni się ze względu na trzy elementy: siła uciągu, uciąg maksymalny oraz obciążenie pionowe. Pierwsze dwie informacje znajdziemy na tabliczce znamionowej haka holowniczego.
Sposoby montażu haka holowniczego są trzy:
samodzielny montaż;
montaż w serwisie samochodowym;
montaż w autoryzowanym serwisie (ASO).

Pierwszy sposób jest najtańszym, ponieważ koszta, jakie ponosimy to tylko zakup haka, który wynosi od 300 do 1000 zł. Musimy liczyć się z tym, że montaż haka wymaga odpowiednich umiejętności i narzędzi. Samodzielny montaż haka wymaga najczęściej demontażu zderzaka, jego belki, montaż nowego haka oraz podłączenie wiązki elektrycznej, wiąże się to z integracją w systemy elektryczne pojazdu takie jak czujniki parkowania czy kontrola trakcji. Proces montażu może być czasochłonny i wymagający, a ewentualne błędy lub niedociągnięcia mogą skutkować problemami, zazwyczaj wiążącymi się z nieprawidłowym działaniem elektryki haka holowniczego. W naszym kraju samodzielny montaż haka jest legalny i nie trzeba go wykonywać w autoryzowanym serwisie, jednak musimy oszacować to, czy damy radę samodzielnie wykonać montaż.
Drugim wyjściem jest zlecenie profesjonalnego montażu haka holowniczego oraz podpięcie wiązki elektrycznej przez elektromechanika. Za robociznę w warsztacie samochodowym można zapłacić od 300 do 400 zł, sam hak to koszt od 300 do 1000 zł, a koszt wiązki elektrycznej to około 15 zł (zależy również od rodzaju wiązki elektrycznej (łączą hak z instalacją elektryczną pojazdu) - na rynku dostępne są wiązki dedykowane lub wiązki uniwersalne oraz z modułem, lub bez). Koszt montażu haka zazwyczaj zależy od rodzaju i producenta haka, marki i konkretnego modelu samochodu.
Istnieje jeszcze jedno miejsce, gdzie możemy zamontować hak. Jeżeli nasz samochód wciąż obowiązuje gwarancja salonu, jesteśmy zmuszeni wykonać montaż haka w autoryzowanej stacji obsługi. Osoba sprzedająca nam nowy samochód z salonu, zazwyczaj w umowie kupna dodaje zapis, że każda zmiana w samochodzie musi odbyć się w ASO, inaczej musimy liczyć się z utratą gwarancji producenta. W autoryzowanym serwisie możemy zapłacić około 1500 zł za montaż haka w swoim samochodzie.

Ile czasu na wbicie haka w dowód rejestracyjny?
Po zamontowaniu haka holowniczego musimy go zalegalizować, w przeciwnym wypadku podczas kontroli możemy spotkać się z niemiłą niespodzianką w postaci mandatu, którego wartość wynosi od 50 do nawet 500 zł.
Pierwszym krokiem w celu zalegalizowania haka, będzie udanie się na stację kontroli pojazdów w celu wykonania badania technicznego haka. Diagnosta przeprowadzi weryfikację haka - czy jest on prawidłowo zamontowany oraz zgodność z homologacją. Po pomyślnym przejściu częściowego badania technicznego otrzymamy zaświadczenie, które to potwierdza i jego koszt wynosi 35 zł.
Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego przejście częściowego badania technicznego musimy udać się do wydziału komunikacji w celu zarejestrowania haka w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli idziemy osobiście zarejestrować hak holowniczy do wydziału komunikacji, nie musimy szykować dodatkowej gotówki, ponieważ rejestracja haka holowniczego w Polsce jest bezpłatna. Inaczej sprawa się ma, kiedy wysyłamy pełnomocnika, wtedy należy przygotować się na mały wydatek wynoszący 17 zł.
Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego przejście częściowego badania technicznego musimy udać się do wydziału komunikacji w celu zarejestrowania haka w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli idziemy osobiście zarejestrować hak holowniczy do wydziału komunikacji, nie musimy szykować dodatkowej gotówki, ponieważ rejestracja haka holowniczego w Polsce jest bezpłatna. Inaczej sprawa się ma, kiedy wysyłamy pełnomocnika, wtedy należy przygotować się na mały wydatek wynoszący 17 zł.
Idąc zarejestrować hak holowniczy, będziemy potrzebowali:
kartę pojazdu, jeżeli była wydawana;
dowód rejestracyjny;
zaświadczenie ze Stacji kontroli pojazdów o pozytywnym przejściu częściowego badania technicznego.
Jednak ile mamy czasu na to wszystko? Z zasady po zamontowaniu haka holowniczego powinniśmy od razu udać się na okręgową stację kontroli pojazdów, aby otrzymać zaświadczenie. Od momentu uzyskania od diagnosty zaświadczenia o pomyślnym przejściu badania, mamy 30 dni na zarejestrowanie haka w wydziale komunikacji. Jeżeli nie dopełnimy tego obowiązku w tym czasie i zostaniemy zatrzymani do kontroli policyjnej, możemy zostać ukarani mandatem tak samo, jak w przypadku, kiedy stacji diagnostycznej byśmy w ogóle nie odwiedzili.