FAQ / Porady | Mierniki grubości lakieru | Prodig-Tech.pl

FAQ / najczęściej zadawane pytania / porady

Na tej stronie postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania.
Pokażemy tutaj również przykładowe pomiary, instrukcje kalibracji, porady, a nawet doświadczenia z wykorzystaniem naszych mierników.

Wybierz temat i kliknij, treść rozwinie się poniżej tematu.

Weryfikacja poprawności wykrywania warstwy cynku przez miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ oraz GL-PRO-2-FAZ - KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Zapraszamy do zapoznania się z badaniami laboratoryjnymi, które przeprowadziliśmy na próbkach blach motoryzacyjnych kilku marek. Celem badań było zweryfikowanie poprawności wykrywania warstwy cynku przez miernik GL-PRO-6-FAZ (dotyczy również GL-PRO-2-FAZ). Zdarzało się, że miernik nie wykrywał warstwy cynku pomimo, że cynk powinien być na stali. Sprawdziliśmy dlaczego tak się dzieje - wiemy teraz kiedy miernik nie wykryje warstwy cynku. Zapraszamy do lektury, wyniki badań są naszym zdaniem bardzo ciekawe.

Kliknij aby zapoznać się z naszymi badaniami: BADANIA

Ponieważ badania pokazują jak różnej jakości mogą być powłoki cynkowe, planujemy przeprowadzić kolejne badania.
Wykrywanie cynku na blachach stalowych - mierniki GL-PRO-2-FAZ i GL-PRO-6-FAZ
Mierniki grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ, GL-PRO-2-FAZ posiadają funkcję ułatwiającą wykrycie warstwy cynku na blachach stalowych. Jest to przydatna funkcja zwłaszcza przy poszukiwaniu używanego samochodu. Dosyć często w samochodach po kolizjach drogowych wymienia się cały element karoserii, np. błotnik. Taki element jeżeli jest nowy i zostanie polakierowany zgodnie ze sztuką to ciężko zweryfikować czy jest on oryginalny czy zamiennikiem dokonując tylko pomiaru grubości lakieru – wskazania mogą świadczyć, że element jest oryginalny fabryczny. Odpowiedniki elementów karoserii produkowane przez różne firmy często nie są pokryte warstwą cynku. Oczywiście, żeby udało się rozróżnić taki element to reszta auta musi być ze stali ocynkowanej, która zostanie wykryta przez miernik (wskazanie Fe+Zn). Przykładowo, jeżeli na jednym błotniku otrzymamy wskazanie cynku a na drugim takiego wskazania nie będzie to może to oznaczać, że element był wymieniany.

Podczas pomiaru na takiej stali ocynkowanej, którą będzie wstanie wykryć miernik na wyświetlaczu zostanie przedstawiona informacja Fe+Zn, a gdy dokonamy pomiaru na stali nieocynkowanej na wyświetlaczu otrzymamy informację Fe.

Na co należy zwrócić uwagę?

Informacja o stali ocynkowanej jest tylko orientacyjną interpretacją pomiaru i funkcja ta została wprowadzona do potrzeb pomiarowych na karoseriach samochodowych oraz do pomiarów w innych dziedzinach, ale z zastrzeżeniem, że wiemy, że badana stal może być pokryta cynkiem a nie innym związkiem metalicznym o właściwościach diamagnetycznych (np. miedź, złoto), czy paramagnetycznych (np. aluminium), ponieważ w takim wypadku miernik również może wskazać informację Fe+Zn (a nie np. Fe+Al, Fe+Cu). Miernik wykrywa warstwę diamagnetyczną lub paramagnetyczną naniesioną na blachę stalową. Ponieważ w motoryzacji używa się stali ocynkowanych dlatego przyjęto wskazanie „Fe+Zn”.

Z przeprowadzonych badań (-> czytaj więcej) wynika, że miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ i GL-PRO-2-FAZ wykrywa warstwę cynku na blasze stalowej gdy jest ona (ta warstwa cynku) ciągła i jednorodna. Tylko wtedy prądy wirowe mają możliwość „zamknięcia się”. Warstwa cynku niejednorodna, grudowata, z licznymi szczelinami nie zostanie wykryta przez przyrząd pomiarowy co może być jego dodatkowym atutem.

Należy jeszcze zwrócić uwagę, że blachy samochodowe nieocynkowane mogą być zabezpieczone w inny równie dobrze skuteczny sposób i pomimo braku wskazania FeZn nie oznacza to, że blacha nie jest zabezpieczona przed korozją.

Reasumując:
- dokonują pomiaru na stali bez dodatkowej warstwy metalicznej diamagnetycznej czy paramagnetycznej otrzymamy wynik Fe;
- dokonując pomiaru na stali pokrytej cynkiem lub innym materiałem metalicznym diamagnetycznym lub paramagnetycznym otrzymamy wynik Fe+Zn;
- w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że zabezpieczenie antykorozyjne zawierające cynk nie zostanie wykryte - warstwa cynku musi być jednorodna i ciągła;
- cynk w sprayu może zostać nie wykryty po naniesieniu na blachę - nie tworzy on warstwy jednorodnej i ciągłej;
- miernik może nie wykryć cynku jeżeli grubość lakieru wraz z grubością cynku przekroczy 300-350µm, wtedy wskazanie będzie Fe pomimo że stal może być ocynkowana.

Należy pamiętać, że wskazanie cynku na blasze stalowej ma charakter orientacyjny i jeżeli mamy wątpliwości czy dany element samochodu powinien być ocynkowany to najlepiej zwrócić się do producenta samochodu w celu uzyskania informacji.

Funkcja wykrywania cynku na blasze stalowej działa do grubości lakieru łącznie z grubością cynku wynoszącej około 300-350µm.
Kalibracja - zerowanie mierników GL-1..., GL-2..., GL-6...
Kalibracja - zerowanie mierników GL-3..., GL-7..., GL-8...
Kalibracja - zerowanie mierników GL-mini
Kalibracja - zerowanie mierników GL-PRO-2..., GL-PRO-6...