Odpowiedzi na pytania oraz przydatne informacje

Na tej stronie postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. Pokażemy tutaj również przykładowe pomiary, instrukcje kalibracji, porady, a nawet doświadczenia z wykorzystaniem naszych mierników.


Wybierz temat i kliknij, treść rozwinie się poniżej tematu.
Jaki miernik warto wybrać?
Wybierając model miernika lakieru spośród bogatej oferty marki Prodig Tech, warto już na wstępie określić nasze potrzeby. Czy urządzenie posłużyć ma nam do zbadania kilku egzemplarzy samochodów, czy posłuży nam intensywnie przez kilka kolejnych lat? Badać będziemy tylko starsze modele pojazdów, czy pomiarów dokonamy również na autach nowych, w których stosowane są nowoczesne metody lakierowania oraz elementy aluminiowe? To wszystko determinuje jaki model miernika lakieru będzie dla nas odpowiedni.

Jeśli planujemy zakup auta ze starszego rocznika i w planie mamy oglądanie kilku staranie wyselekcjonowanych egzemplarzy, doskonale sprawdzi się prosty miernik, np. model Prodig Tech GL-2+, zapewniający wysoką precyzję przy niskiej cenie zakupu urządzenia. Jeśli w planie mamy pomiar nowoczesnych aut i zależy nam na dostępnie do zaawansowanych funkcji, takich jak wykrywanie blachy ocynkowanej, szybkie i dokładne pomiary także na aluminium, pamięć pomiarów czy kolorowy wyświetlacz LCD, zdecydowanie warto sięgnąć po miernik lakieru z linii profesjonalnej, taki jak GL-PRO-2 lub GL-PRO-6. Zapewniają one szeroki zakres pomiaru (od 0 do aż 2000 µm) z najwyższą precyzją (do 1 µm).

Rodzaje mierników Prodig Tech:
- Seria Standard – urządzenia w przystępnej cenie, wyposażone w najważniejsze funkcje niezbędne do pomiaru powłoki lakierniczej w samochodach.
- Seria Super Plus – urządzenia w nowoczesnych obudowach, wyposażone z przydatną funkcję Asystent Pomiaru®.
- Seria Premium – urządzenia dla bardziej wymagających użytkowników, wyposażona w szereg dodatkowych funkcji i rozwiązań technicznych. Głowice pomiarowe dociskowe – sprężyste zawieszenie czoła sondy.
- Seria Profesjonalna – urządzenia dla profesjonalistów, oparte na nowoczesnych 32-bitowych procesorach i 12-bitowy przetwornik, zapewniające najbardziej precyzyjne pomiary, w tym wykrywanie cynku na stali, sondy kuliste do pomiarów na krzywiznach.
- Seria Magnetyczna – proste testery magnetyczne. Umożliwiają szybki pomiar o dokładności pozwalającej ocenić samochód. Spośród dostępnych na rynku tego typu rozwiązań wyróżniają się podwójną skalą pomiarową.

Przy wyborze miernika lakieru niezwykle ważne będzie również zwrócenie uwagi na rodzaj zastosowanej w nim sondy. W ofercie marki Prodig Tech spotkamy mierniki z sondą wbudowaną w miernik, jak i modele z sondą na przewodzie. Same sondy mogą był płaskie, lub wyposażone w kulkę. Jakie są pomiędzy nimi różnice? Sonda na przewodzie i wyposażona w kulkę umożliwia dokonanie pomiarów w trudno dostępnych miejscach, a także na krzywiznach, takich jak słupki, progi czy przetłoczenia na karoserii samochodu. Dzięki temu możemy dokładnie sprawdzić, czy auto nie było malowane w żadnym, nawet mało oczywistym miejscu.
Jak korzystać z miernika lakieru?
Dzięki miernikom lakieru Prodig Tech możemy określić, czy dany element karoserii samochodu posiada oryginalny lakier, czy był poddawany naprawom lakierniczym lub blacharskim. W tym celu wystarczy uruchomić miernik i przyłożyć jego sondę w wybrane miejsce na samochodzie. W interpretacji wyników pomoże wbudowany w urządzenie Asystent Pomiaru®, warto jednak pamiętać, że:

- Wynik do 70 µm może oznaczać spolerowaną powłokę lakieru.
- Wynik od 70 do 170 µm sugeruje fabryczną, oryginalną powłokę lakieru.
- Wynik od 170 do 300 µm sugeruje naprawę lakierniczą (ponowne lakierowanie).
- Wynik od 300 do 500 µm sugeruje naprawę blacharską.
- Wynik powyżej 500 µm sugeruje naprawę blacharką z użyciem szpachli.

Warto pamiętać, że przed przystąpieniem do pomiarów grubości lakieru za pomocą miernika warto umyć samochód. Co prawda brud może mieć nieznaczny wpływ na wyniki, jednak argumentem przemawiającym za dokonywaniem oględzin na czystym aucie jest fakt, że w takich warunkach łatwiej będzie nam ocenić stan powłoki lakierniczej gołym okiem i wychwycić na nim wszelkie niedoskonałości, takie jak rysy, zagniecenia czy różnice kolorów. Nie należy również przesuwać sondy po lakierze zwłaszcza gdy jest mocno zanieczyszczony, ponieważ może to spowodować jego zarysowanie.
Weryfikacja poprawności wykrywania warstwy cynku przez miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ oraz GL-PRO-2-FAZ
Zapraszamy do zapoznania się z badaniami laboratoryjnymi, które przeprowadziliśmy na próbkach blach motoryzacyjnych kilku marek. Celem badań było zweryfikowanie poprawności wykrywania warstwy cynku przez miernik GL-PRO-6-FAZ (dotyczy również GL-PRO-2-FAZ). Zdarzało się, że miernik nie wykrywał warstwy cynku pomimo, że cynk powinien być na stali. Sprawdziliśmy dlaczego tak się dzieje - wiemy teraz kiedy miernik nie wykryje warstwy cynku. Zapraszamy do lektury, wyniki badań są naszym zdaniem bardzo ciekawe.
Kliknij aby zapoznać się z naszymi badaniami: BADANIA
Ponieważ badania pokazują jak różnej jakości mogą być powłoki cynkowe, planujemy przeprowadzić kolejne badania.
Wykrywanie cynku na blachach stalowych - mierniki GL-PRO-2-FAZ i GL-PRO-6-FAZ
Mierniki grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ, GL-PRO-2-FAZ posiadają funkcję ułatwiającą wykrycie warstwy cynku na blachach stalowych. Jest to przydatna funkcja zwłaszcza przy poszukiwaniu używanego samochodu. Dosyć często w samochodach po kolizjach drogowych wymienia się cały element karoserii, np. błotnik. Taki element jeżeli jest nowy i zostanie polakierowany zgodnie ze sztuką to ciężko zweryfikować czy jest on oryginalny czy zamiennikiem dokonując tylko pomiaru grubości lakieru – wskazania mogą świadczyć, że element jest oryginalny fabryczny. Odpowiedniki elementów karoserii produkowane przez różne firmy często nie są pokryte warstwą cynku. Oczywiście, żeby udało się rozróżnić taki element to reszta auta musi być ze stali ocynkowanej, która zostanie wykryta przez miernik (wskazanie Fe+Zn). Przykładowo, jeżeli na jednym błotniku otrzymamy wskazanie cynku a na drugim takiego wskazania nie będzie to może to oznaczać, że element był wymieniany.Podczas pomiaru na takiej stali ocynkowanej, którą będzie wstanie wykryć miernik na wyświetlaczu zostanie przedstawiona informacja Fe+Zn, a gdy dokonamy pomiaru na stali nieocynkowanej na wyświetlaczu otrzymamy informację Fe.

Na co należy zwrócić uwagę?
Informacja o stali ocynkowanej jest tylko orientacyjną interpretacją pomiaru i funkcja ta została wprowadzona do potrzeb pomiarowych na karoseriach samochodowych oraz do pomiarów w innych dziedzinach, ale z zastrzeżeniem, że wiemy, że badana stal może być pokryta cynkiem a nie innym związkiem metalicznym o właściwościach diamagnetycznych (np. miedź, złoto), czy paramagnetycznych (np. aluminium), ponieważ w takim wypadku miernik również może wskazać informację Fe+Zn (a nie np. Fe+Al, Fe+Cu). Miernik wykrywa warstwę diamagnetyczną lub paramagnetyczną naniesioną na blachę stalową. Ponieważ w motoryzacji używa się stali ocynkowanych dlatego przyjęto wskazanie „Fe+Zn”.

Z przeprowadzonych badań (-> czytaj więcej) wynika, że miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ i GL-PRO-2-FAZ wykrywa warstwę cynku na blasze stalowej gdy jest ona (ta warstwa cynku) ciągła i jednorodna. Tylko wtedy prądy wirowe mają możliwość „zamknięcia się”. Warstwa cynku niejednorodna, grudowata, z licznymi szczelinami nie zostanie wykryta przez przyrząd pomiarowy co może być jego dodatkowym atutem.

Należy jeszcze zwrócić uwagę, że blachy samochodowe nieocynkowane mogą być zabezpieczone w inny równie dobrze skuteczny sposób i pomimo braku wskazania FeZn nie oznacza to, że blacha nie jest zabezpieczona przed korozją.

Reasumując:
- dokonują pomiaru na stali bez dodatkowej warstwy metalicznej diamagnetycznej czy paramagnetycznej otrzymamy wynik Fe;
- dokonując pomiaru na stali pokrytej cynkiem lub innym materiałem metalicznym diamagnetycznym lub paramagnetycznym otrzymamy wynik Fe+Zn;
- w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że zabezpieczenie antykorozyjne zawierające cynk nie zostanie wykryte - warstwa cynku musi być jednorodna i ciągła;
- cynk w sprayu może zostać nie wykryty po naniesieniu na blachę - nie tworzy on warstwy jednorodnej i ciągłej;
- miernik może nie wykryć cynku jeżeli grubość lakieru wraz z grubością cynku przekroczy 300-350µm, wtedy wskazanie będzie Fe pomimo że stal może być ocynkowana.

Należy pamiętać, że wskazanie cynku na blasze stalowej ma charakter orientacyjny i jeżeli mamy wątpliwości czy dany element samochodu powinien być ocynkowany to najlepiej zwrócić się do producenta samochodu w celu uzyskania informacji.

Funkcja wykrywania cynku na blasze stalowej działa do grubości lakieru łącznie z grubością cynku wynoszącej około 300-350µm.